Han valde att satsa på eget företag

Det var många sömnlösa nätter innan Kristian Gatz bestämde sig för att bli företagare. "Ofta är det 'guld' att vara sin egen", menar han.

Kristian Gatz, ägare till Login IT, hjälper Ketty Ipsen med hennes mobiltelefon.

Kristian Gatz, ägare till Login IT, hjälper Ketty Ipsen med hennes mobiltelefon.

Foto: Mikael Grip

Finspångs kommun2019-10-02 10:00

I Finspång finns det cirka 2 000 företag. Kristian Gatz står bakom ett av dem. Sedan 2013 driver han Login IT i Finspång, ett företag som bland annat jobbar med rådgivning, installationer av dataprylar och reparationer av mobiler. Målsättningen är att vara en IT-leverantör för både företag och privatpersoner. 

Men det var inte självklart att han skulle satsa.

– Det var en del sömnlösa nätter, innan jag beslutade mig för att satsa fullt ut på det här. Kommer jag att klara av det, kommer det att gå "runt"? 2014 beslutade jag mig för att köpa företaget, berättar Kristian när vi ses i butiken med den lilla verkstaden i Centrumgallerian. 

Vad var det som ändå fick dig att våga satsa?

– Möjligheten gavs och som tävlingsmänniska är det kittlande att anta en utmaning.

Vad är det bästa med att driva eget företag?

– Känslan av att det är mitt är oslagbar. Jag har bara mig själv att stå till svars för. Vissa dagar kan det förstås vara jobbigt, när det går mindre bra, men ofta är det "guld" att vara sin egen. Det blir ett sätt att leva. I år var första gången, sedan jag startade som jag kunde ta ut semester på riktigt. Det var en skum känsla, beskriver Kristian och skrattar.

Det är i butiken han tar emot kunderna. Men det blir också mycket problemlösning via telefon och en hel del hembesök, både hos privatkunder och företag.

– På privatsidan handlar det om att vi gör en samhällsnytta genom att hjälpa alla typer av kunder med sina olika problem. Det är väldigt tacksamt och roligt. 

Företaget har sin bas i Finspång och många kunder är från närområdet, men inte alla.

– Vår största kund sitter i Göteborg och vi har också kunder i Stockholm och på andra håll i landet. Mycket går att lösa på distans. Servicedelen är större än försäljningssidan, även om det ena ofta leder till det andra.

När var det som bäst?

– Nu. Det går stadigt uppåt och vi ökar omsättningen lite varje år. Senast låg vi på drygt tre miljoner kronor i omsättning. Ju fler nöjda kunder vi har, desto fler kunder får vi. Så enkelt är det.

Var är Login IT om fem år?

– Dubblad omsättning och mer affärer hos de stora företagen i kommunen är min målsättning. Den största utmaningen är att få folk att handla lokalt och inte åka in till Norrköping. Det är något vi kämpar med varje dag, säger Kristian innan det är dags att hjälpa nästa kund.

Fotnot: Har du ett tips på en företagare vi borde skriva om. Kontakta mikael.grip@ostmedia.se

Mobilreparationer är en del av Kristian Gatz vardag. Till sin hjälp har han också Lasse Thulin, som Kristian anställde för tre år sedan.
Mobilreparationer är en del av Kristian Gatz vardag. Till sin hjälp har han också Lasse Thulin, som Kristian anställde för tre år sedan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!