Förskolor utanför centrum kan stängas

Förskolor på landsbygden kan stängas när kommunen måste göra besparingar på grund av det tuffa ekonomiska läget.

Kommunalrådet Ulrika Jeansson (S) måste ta tuffa beslut för att få ekonomin i balans.

Kommunalrådet Ulrika Jeansson (S) måste ta tuffa beslut för att få ekonomin i balans.

Foto: Mikael Grip

Finspångs kommun2019-10-30 16:00

Vi har tidigare berättat om att Finspångs kommuns senaste delårsrapports prognos visar ett underskott på 13 miljoner kronor för 2019. Sektor utbildnings prognos visar ett underskott på 9,4 miljoner kronor. 

– Det är tuffa beslut som måste tas för att få ekonomin i balans. Förvaltningen håller på med en skolutredning just nu, där tänkbara förslag diskuteras. Men inga beslut är tagna om åtgärder, säger kommunalrådet Ulrika Jeansson (S).

Hon nämner att exempel på besparingar kan handla om att kommunen inte ska ha så många skolor som i dagsläget, när det gäller små enheter, i både tätort och ytterområden.

– Jag pekar inte ut några områden eller skolor. Men vi har två förskolor i Sonstorp och Rejmyre, en i Ljusfallshammar, Ekesjö och Brenäs, det är inte hållbart med så många. I stället borde vi ha en förskola i samma ytterområde, säger Ulrika Jeansson.

Hon påpekar att två förskoleavdelningar i samma ytterområde kan göras om till en förskoleavdelning.

– Då kan vi göra effektiviseringar vad gäller öppnings- och stängningstider, matbespisning, städning och vikarier. Dessutom får vi en mer närvarande chef på ett ställe, i stället för att en person ska ansvara för flera skolor och bara vara på plats ibland.

För två veckor sedan betonade kommunstyrelsen att skolan är ett prioriterat område som det helst inte ska göras besparingar inom?

– Dessa tänkbara förändringar behöver inte betyda att vi sparar på personal. Vi vill använda resurserna till elevernas stöd. Vi tittar på hur vi bemannar och på struktur. Det betyder inte att vi sparar in på barnen, betonar Ulrika Jeansson.

Ni har sagt att inga anställda ska varslas, men hur ska ni få bukt på de ekonomiska problemen?

– Det är det som den pågående skolutredningen ska komma fram till. Det handlar om en långsiktig strategi. Kommunen växer och vi behöver folk. Vi måste jobba smartare.

Lokaliseringsfrågan i tätorten ses över i flera avseenden.

– Vi vet att det till exempel är fullt och trångbott på Storängsskolan. Vi studerar barntillströmningen i olika åldrar, för att se hur det ser ut runt om i kommunen. Vi har vuxit vad gäller barn i förskolan och vet att dessa barn snart kommer till grundskolans verksamheter. Vi tittar bland annat över tomma lokaler på Bergska skolan, för att se hur dessa kan användas, säger Ulrika Jeansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!