Förskolebarnen får chansen att dreja

Förskolan Metallen har startat ett samarbete med konstnären Jennie Lindh för att utveckla barnens uttrycks- och skapandeförmåga.

Ellie Granqvist, 4 år, försökte även hon göra en skål när hon drejade.

Ellie Granqvist, 4 år, försökte även hon göra en skål när hon drejade.

Foto: Linnéa Hellqvist

Finspångs kommun2019-11-14 17:27

Inne i Jennie Lindhs ateljé sitter fem elever från Metallens förskola och skapar med lera. Det är tillfälle nummer två av fyra som pedagoger och elever är där för att lära sig mer om materialet. 

– Vi pratar mycket om hundraspråklighet som är olika sätt för barnen att formulera sig på, och där är lera en del av det. Vi ska erbjuda olika former av uttrycksmedel och skapande och vi kände att vi vuxna behövde skapa en relation till och få mer kompetens inom materialet lera, säger Madeleine Lilja, förskollärare. 

Under fyra veckor kommer femåringarna på Metallens förskola att få besöka Jennie Lindhs ateljé för att få testa på att arbeta med lera och för att utveckla sin skapandeförmåga. Pernilla Möller Andersson, rektor på förskolan, påbörjades samarbetet för att få in skapandet med lera i förskolans verksamhet. 

– Pedagogerna behöver lära sig lite mer hur man ska hantera lera för att de inte ska bli obekväma eller inte ha koll på materialet, då kan man inte lära ut och vägleda barnen, förklarar Jennie Lindh.

Att Metallens förskola valde att fokusera på lera handlar om att de vill kunna erbjuda alla barn olika sätt att uttrycka sig på.

– Barn lär sig olika och de uttrycker sig på olika sätt. Ibland kan det vara att måla, dansa eller röra på sig. Ett barn som inte uttrycker sig så mycket med exempelvis språk kanske behöver göra det på något annat sätt. Därför är det viktigt att vi erbjuder olika uttrycksformer så att alla barnen kan beskriva sina tankar, idéer och känslor, säger Madeleine Lilja.

Var och en av eleverna får testa på att dreja tillsammans med Jennie Lindh. Sune Karlsson, fem år, har tidigare testat på att dreja och tycker det är roligt att få göra det igen. Han koncentrerar sig, formar leran med sina händer och trycker sen ner sin tumme för att börja forma en skål. 

– Det är både roligt och svårt, säger Sune. 

Kompisen Mimmi Clausen, 5 år, har inte drejat tidigare och gör det under dagen för första gången.

– Jag drejar en skål till blommor, säger hon.

Målet med att både elever och pedagoger får skapa med lera hos Jennie Lindh är att förskolan sen ska kunna arbeta vidare med lera i sin vardagliga verksamhet. 

– Tanken är att vi ska ha en "lermiljö" på förskolan, en mötesplats där vi kan arbeta med lera. Det kan var något som vi använder oss av när vi vill göra saker eller berätta tankar vi har, säger Madeleine Lilja. 

Karta: Metallens Förskola
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!