Enligt Nationella viltolycksrådet är länsväg 215, som sträcker sig från Finspång till Skärblacka, en av de fem vägsträckor i Östergötland som är mest viltolycksdrabbad. Annika Nilsson och Christer Axelsson bor längs med vägen och vill uppmana bilister att ta det försiktigt – för både deras och djurens skull.
– Folk måste ta hänsyn och inte bara gasa, olyckor händer och det kan vara man själv som råkar illa ut. Det händer på ett ögonblick, det är ett trauma både för djur och människa, säger Annika Nilsson.
– Vi är vana vid att det är rörelse här. Man är alert och tittar brett och vet om att det kan komma upp djur. Men om man kommer och susar förbi och inte vet om att det är mycket vilt här så blir det en stor överraskning, säger Christer Axelsson.
Paret har bott längst med vägen sedan 1988 och har aldrig själva varit med om en olycka, men vet om bekanta som har varit det.
– En bekant skulle till jobbet och då var det ett rådjur som kom upp ur diket. Djuret dog direkt, men han klarade sig – men sa att han var lite skakig när han åkte iväg sen, säger Christer Axelsson.
Dagligen ser paret vilt och berättar att det finns flera olika övergångar där djuren passerar. Några gånger i veckan ser de bilar med varningsblinkers som har parkerat längs vägkanten och det väcker obehag.
– Då tänker jag "nu har det hänt igen". Det är otäckt, säger Annika Nilsson.
På sträckan finns det i dagsläget viltskyltar som varnar för vilt inom fem kilometer, något som behöver utökas för att olyckorna ska minska, menar paret.
– Hur många uppfattar en vanlig viltskylt? Man kanske kommer ihåg den i femhundra meter, men sen så glöms den bort. På en sån här utsatt sträcka borde det vara mer påkallat med en skylt där det står "här händer det ofta olyckor där djur dör".
Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket, förklarar att allmänheten kan skicka in önskemål om skyltningssituationen på vägen.
– Allmänheten kan skicka in ett önskemål om det till Trafikverket. Då tas det om hand av de som arbetar med skyltning och tittar på vad behovet är och om det går att göra något.
Paret tror att om det fanns fler skyltar som uppmärksammade sträckan hade olyckorna kunnat minska.
– Om merparten som åker här hade vetat om att det är mycket rörelse i området och sänkte hastigheten så hade man sluppit många olyckor, förklarar Christer Axelsson.