De jobbar gratis när affärerna försvinner

Här är mediabyrån som arbetar gratis i coronatider. "Kundunderlaget har minskat ordentligt och det kommer inte in många nya betalande kunder", säger Mats Stenhammar, ägare till Kvarngården media AB.

Mats Stenhammar, ägare till Kvarngården media AB, arbetar just nu en hel del gratis för att på sikt kunna knyta till sig fler betalande kunder.

Mats Stenhammar, ägare till Kvarngården media AB, arbetar just nu en hel del gratis för att på sikt kunna knyta till sig fler betalande kunder.

Foto: Mikael Grip

Finspångs kommun2020-04-18 12:00

Coronapandemin gör att många företag tvingas arbeta i extrem uppförsbacke och också tänka nytt.

– Just nu gör vi en hel del gratis. Det gäller främst till hotell- och restaurangbranchen, det kan röra sig om annonser, banners och rådgivning. I förlängningen hoppas jag förstås att det kan bli betalande kunder när allting kommer tillbaka till normalläge, säger han.

Mats Stenhammar poängterar att han inte är bland de som drabbats värst.

– Nej, jag är enmansföretagare och kan fortfarande ta ut en normal månadslön på mina fasta kunder. Jag samarbetar med flera andra mediabyråer och de har de tufft på riktigt för att de har anställda som de inte kan förse med jobb.

Kontoret ligger i en vacker inglasad del i det stora huset på vägen in till Stjärnvik, strax utanför Finspångs tätort. Mats morfar och mormor köpte gården för 50 år sedan. Företagets namn var självklart.

– Jag bytte namn på mitt företag när vi flyttade hit. Gården heter Kvarngården och det finns till och med kvarnstenar kvar i trädgården, berättar Mats.

Han arbetar med att bygga hemsidor, webbshoppar och optimering för till exempel Google.

– Jag sysslar också med mer komplexa affärssystem och hackade hemsidor.

Vilka är de största misstagen företag gör med sina hemsidor?

– Att man inte lägger energi och pengar på att bygga sin hemsida riktigt bra från början. Det absolut största misstaget många företag gör är att man låter en mediabyrå bygga en hemsida, men att den sedan inte underhålls som den ska. Då öppnas kryphål på hemsidan och den blir mindre säker. En annan viktig del är att satsa pengar på marknadsföring och då gäller det att vara uthållig och lägga en del pengar månad efter månad. Många företag är försiktiga med den biten. 

Till sin hjälp i Kvarngården media har Mats fotografen Jonny Andersson.

– Vi klickade direkt och kan erbjuda kunderna foto, drönarfilm, animerat och olika konstnärliga uppdrag. Som läget är nu i samhället är det viktigt att alla hjälper alla, förklarar Jonny.

Men ni kan väl inte jobba gratis åt alla kunder?

– Nej, det är bara till de mindre företagen och de som är verkligt utsatta. Vi har större kunder på årsavtal, vilket gör att vi kan leva vidare. Kundunderlaget har minskat ordentligt och det kommer inte in många nya betalande kunder, konstaterar Mats Stenhammar.

Karta: Stjärnvik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!