Våren brukar av tradition vara en tid då "allting" ska fixas inför sommaren. Det märks på parkeringen utanför bygghandeln, där det är fullt med både privata bilar och bilar från olika byggfirmor.
– Våren är vår bästa period historiskt sett, det är då vi säljer mest. Men den här våren säljer vi mer än vanligt. Det är fler än någonsin som vill fixa i eller kring sitt hus och också fler som har tiden att göra det. Det beror nog inte bara på coronautbrottet. Vi hade flyt med en mild vinter, vilket gjorde att fler personer drog igång sina projekt tidigare. Försäljningen i januari, februari och mars var bättre jämfört med tidigare år och det har bara fortsatt, säger Erik Lundström.
Impregnerat virke är populärt till bland annat altanbyggen.
– Vi fick börja ta hem större kvantiteter en månad tidigare än normalt. Att kunderna vill ha sina varor hemkörda har också ökat markant under den här våren. När man ser hur svårt många företag har det i andra branscher, måste vi vara ödmjuka och tacksamma för att vi jobbar i den bransch som vi gör, säger han.
En anledning till den ökade viljan att fixa hemma kan vara att många nu är korttidspermitterade och det finns helt enkelt mer tid.
– Så är det säkert. Men i mitt fall har jag tagit ledigt från jobbet för att komma igång med ett altanbygge till huset. Altanen ska bli 40 kvadratmeter, säger Daniel Nordberg och drar till en extra gång i ett spännband så lasten ligger säkert surrad på släpet.
Risken för coronasmittan märks tydligt även i bygghandeln. Det finns flera skyltar med uppmaning att hålla avstånd och personalen i kassan står bakom stora skyddsskärmar. Att få tag i handsprit är inte enkelt i dessa dagar, så säljaren Conny Axelsson tog bokstavligen saken i egna händer.
– Det är inte komplicerat att tillverka egen handsprit. Den används flitigt både av personal och kunder. Rödsprit, vatten, glycerol och något doftämne, så det inte luktar bara sprit, sedan är det klart, säger Conny efter att ha producerat ännu en flaska av den egentillverkade handspriten.
En annan effekt av det rådande läget är att en del kunder helst inte vill gå in till kassan för att betala de varor de plockat ihop på brädgården.
– Nej, det räcker att de swishar betalningen. Det är något som är helt nytt och fungerar jättebra, konstaterar Conny Axelsson.