Vill öka säkerheten

Sätt upp bommar, för att öka säkerheten! Det är ett av många förslag från allmänheten angående järnvägsövergångarna i centrala FInspång.

Vill ha bommar.  Green Cargos tågpersonal skulle gärna vilja ha bommar på järnvägskorsningarna i centrala Finspång. Här ses från vänster Max Lindquist, Joakim Öhman och Lilli Moholm.

Vill ha bommar. Green Cargos tågpersonal skulle gärna vilja ha bommar på järnvägskorsningarna i centrala Finspång. Här ses från vänster Max Lindquist, Joakim Öhman och Lilli Moholm.

Foto: Sören Boström

FINSPÅNG2018-02-22 07:05

Ett inlägg på facebooksidan "Polisen Finspång" om järnvägsövergångarna har fått många kommentarer.

Bland annat att signalen ibland hakar upp sig och lyser rött långt efter att tåget passerat - och då passerar man till slut mot rött...

Andra menar att det är dags att sätta upp bommar, eftersom "obevakade vägskydd" är bland det dummaste som finns.

Man borde satt upp bommar för länge sedan, eftersom platsen är rörig, både vid Siemens och vid bron, menar en annan tyckare.

Förut fanns det alltid en vakt med tåget som gick ut i gatan och visade röd flagga. Finns den kvar eller är hen indragen?, undrar en annan.

Tidningen har träffat lokföraren Lilli Moholm från Green Cargo, som körde loket på onsdagen tillsammans med kollegorna Joakim Öhman och Max Lindquist. Så här säger hon:

– Vi lokförare skulle vilja ha bommar på alla fyra järnvägsövergångarna i centrala Finspång vid Bergslagsbron, Slottsvägen, Kanalgatan och Norrmalmsvägen för att på det sättet höja säkerheten.

Är det många incidenter, vid era passeringar?

– Ja, det handlar om ett flertal bilar varje dag som kör mot rött ljus. Det är så att vi måste skriva upp alla som kör mot rött ljus och vid våra cirka tio passeringar per dag, snittar vi väl tre, fyra bilar per dag, som kör mot rött. Dessutom är det många som går mot rött.

Någon föreslog att ni skulle införa flaggvakter igen?

– Det vill vi inte, för då finns risken att flaggvakten bli påkörd. Så vi förordar bommar, för att höja säkerheten och att det inte ska bli fler olyckor i de här två korsningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om