Sponsorkonsulterna är ett företag som arbetat med försäljning sedan 2008.
– Allt började i Västerås när VSK bandy frågade om vi kunde hjälpa till med försäljning. Sedan utökades det till att vi fick flera bandyklubbar. Nu arbetar vi med försäljning av sponsorpaket till elitidrottsklubbar i Sverige, berättar Andreas Guerini.
Antalet klubbar som företaget jobbar med har hela tiden vuxit och innefattar exempelvis hockeylaget Leksands IF och nästan samtliga elitserieklubbar i speedway.
Huvudkontoret ligger i Västerås, men nu startas ytterligare ett kontor upp på Kalkugnsvägen i Finspång, där flertalet personer ska anställas.
Varför satsar ni i Finspång?
– Vi anställde Stefan Fransson för två år sedan, som är en väldigt duktig säljare och bor på orten. Dessutom gillar vi läget, med närheten till städer som Norrköping och Linköping.
Stefan blir platschef och sedan ska tre-fyra personer anställas för att jobba med sponsorpaket.
– Utöver det ska vi anställa två-tre personer till som ska jobba med privatförsäljning åt hela NTM-koncernen. Alltså totalt sex– sju personer, både heltids- och deltidstjänster, men alla kommer inte börja på en gång, säger Andreas Guerini.
Finspångstjejen Tatjana Almqvist har precis anställts som säljare. 39-åringen väljer att byta arbete mitt i yrkeslivet.
– Jag har alltid fått höra att jag borde vara försäljare. Jag är väldigt social och har en övertygande personlighet, säger Tatjana.
Hon har lång erfarenhet inom kundtjänstbranschen och har därefter arbetat inom skolan i många år.
– Att jobba inom skolan var jätteutmanande. Det tog mer än det gav. Nu ser jag fram emot att testa ett nytt yrke, målet är att bli en väldigt duktig säljare, säger Tatjana Almqvist.
Stefan Fransson har tidigare arbetat mycket hemifrån, men blir nu platsansvarig på Finspångskontoret.
– Vi vill anställa folk i Finspång med omnejd, som är sociala, framåt och duktiga på att prata i telefon.
Stefan började försäljarbanan på Folkbladet, redan som 18-åring, för drygt 35 år sedan.
– Första dagen på jobbet sa jag: "Ge mig tio nummer så sätter jag igång och säljer prenumerationer direkt". Sedan dess har jag arbetat som säljare, säger Stefan Fransson.
Andreas Guerini har arbetat med försäljning i 30 år.
– Det är extremt små skillnader om det ska bli en lyckad försäljning eller inte. Det gäller att vara lyhörd och lyssna in samtalet. Viljan och drivet är det viktigaste hos en säljare, menar Andreas.
– Det är viktigt att kunna göra en kundanalys, innan och under samtalet, tillägger Tatjana.
Ishockey, fotboll och speedway, det är inom dessa sporter som företaget är som mest verksamt.
– Leksand, Vargarna och Piraterna är några av våra kunder i dagsläget, säger Stefan.
– Med nytt lokalkontor i länet hoppas vi även framöver kunna etablera oss bland klubbar, som exempelvis IFK Norrköping och Linköping HC, påpekar Andreas.
Sponsorkonsulterna hade en omsättning på cirka tio miljoner kronor förra året. En siffra som är tänkt att växa betydligt om allt går enligt plan.
– Vi har satt upp ett mål på sikt. Målet är att inom fem år ska vi omsätta 25 miljoner kronor, konstaterar Andreas Guerini.