350 barn fick upptäcka ny teknik på sommarläger

Barnens teknik och IT-dagar varvar lek med tekniska utmaningar. Daglägret trycker på samarbete med ledord som glädje och lust. "Vi fick testa oss fram, men klarade alla hindren", säger Lou och Maya som programmerade en lego-robot.

Handledaren Johannes hjälper Linnea att prova ett par VR-glasögon (Virtual Reality) för att upptäcka den datorsimulerade världen på Barnens teknik- och IT-dagar i Siemens Energys regi.

Handledaren Johannes hjälper Linnea att prova ett par VR-glasögon (Virtual Reality) för att upptäcka den datorsimulerade världen på Barnens teknik- och IT-dagar i Siemens Energys regi.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2023-07-05 11:00
undefined
Handledaren Johannes hjälper Linnea att prova ett par VR-glasögon (Virtual Reality) för att upptäcka den datorsimulerade världen på Barnens teknik- och IT-dagar i Siemens Energys regi.

Sista veckan på Barnens teknik- och IT-dagar lockade ett 100-tal barn i åldrarna sex till tolv år. Totalt 350 barn har deltagit. Ett 40-tal sommarjobbande elever från Curt Nicolin Gymnasiet har planerat, strukturerar och organiserat barngrupperna.

– Handledarna har sett till att det finns röda trådar att följa. Från agent-tema och Bäst i test till Den försvunna discokulan till teman om pirater, vilda västern och djungeln. Allt mixas med teknik och IT, säger Jendela Wiessman, projektansvarig.

undefined
Linnea testar att gå på "plankan" med försiktiga steg.

Varje grupp leds av fem ungdomar från skolans olika program som de här sommarveckorna är anställda av Siemens Energy.

undefined
Lou och Maya programmerar en legorobot som tar sig fram på en uppbyggd hinderbana.

Förutom, spel, lek och bus får barnen testa att göra tredimensionella ritningar, rita med 3D--pennor, programmera lego-robotar och använda VR-glasögon (virtual reality) för att upptäcka den datorsimulerade världen. Uppdragen uppmuntrar till samarbete och nytänk i sökandet efter ledtrådar och kartbitar inför fredagens avslutning som också är final på skattjakten.

undefined
Emil och Thure ritar ett Eiffeltorn med hjälp av en 3D-penna.

VR-ansvarige Johannes hade fullt upp. När tidningen tittar förbi hjälper han Linnea som ska gå på "plankan" med hjälp av glasögonen.

– Oj, det här var lite läskigt, utbrister Linnea under tiden som hon försiktigt tar ett steg i taget för att klara utmaningen hon ställts inför.

undefined
Haris, Agust och handledaren Haxhi har tillverkat "guldmynt" i CAD-rummet.

Några våningar upp försöker Lou och Maya programmera lego-roboten så att den klarar hinderbanorna.

– Vi fick testa oss fram, men klarade det, säger tjejerna.

undefined
Jendela Weissman, projektansvarig, Barnens teknik och IT-dagar.
Karta: Curt Nicolin Gymnasiet AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!