Vi har tidigare berättat att ett nytt servicekontor ska öppnas i Finspång. Nu är det fastställt när öppningen sker.
– Det blir invigning 19 oktober och så slår vi upp portarna 20 oktober i gamla Swedbanks lokaler i Finspångs centrum. Det är ett regeringsuppdrag att öppna fler servicekontor, det här i Finspång blir det 125:e i ordningen, säger Tobias Lundin, regionchef, Statens servicecenter.
Han påpekar att de två huvuduppdragen är att erbjuda privatpersoner och företag statlig service samt administrativa tjänster till andra statliga myndigheter, som bland annat lönehantering.
På servicekontoret i Finspång är det statlig service till privatpersoner och företag som är aktuellt. Kommunens invånare och företagare kan få information och vägledning från fyra olika myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
– Det är väldigt glädjande att vi får ett servicekontor. Vi får ofta frågor i våra verksamheter och ser ett stort behov av den här typen av service, säger Ulrika Jeansson.
Tre servicehandläggare ska arbeta vid Finspångskontoret.
– Vi hjälper till med bland annat allmän vägledning, frågor om folkbokföring, skatter, socialförsäkringar, pensioner och hjälp med blanketter. Våra servicehandläggare kan lite om mycket och kan ge svar eller guida vidare till rätt person, säger Jens Nordin, kontorsområdeschef i Finspång, Norrköping och Motala.
Han understryker att servicehandläggarna behärskar hela konceptet när det gäller information och vägledning i olika ärenden.
– Det är stor efterfrågan på statlig service. Vi hjälper till med de olika frågorna, men vi handlägger inte. De tre personerna som ska jobba i Finspång har alla erfarenhet från våra verksamheter, två har arbetat i Norrköping och en person har jobbat i både Ludvika och Norrköping, säger Jens Nordin,
Kommundirektör Johan Malmberg konstaterar att tidsplanen har hållits för öppnandet av servicekontoret, från när beskedet kom i maj 2021 att Finspång är en av kommunerna, där Statens servicecenter skulle öppna 27 nya servicekontor fram till 2023.
– Människor har ofta frågor som rör flera olika myndigheter, nu kan de få svar på ett ställe. Det här är en bra början på en samverkan som kan utvecklas, säger Johan Malmberg.
Statens servicecenter bildades 2012. Under 2021 tog landets olika servicekontor emot 2,2 miljoner besökare.