Totalt ska 35 av 148 servicekontor i Sverige läggas ner fram till år 2027. Tobias Lundin, Statens servicecenters regionchef, kan inte säga än vad som ska hända med kontoret i Finspång som invigdes så sent som i oktober 2022.
– Målet är att ha en fortsatt jämn spridning av servicekontor över hela landet givet våra nya budgetförutsättningar. Vi har även samtal med våra fem samverkansmyndigheter om hur deras behov av lokal närvaro ser ut. Vi planerar vidare att inleda samråd med kommuner och regioner när vi kommit längre i detta arbete, säger han.
Vilka kontor som kan försvinna beslutas de närmaste två åren.
Utnyttjar tillräckligt många kontoret i Finspång för att det ska vara lönsamt att fortsätta?
– Avveckling av servicekontor är bara en del i arbetat att effektivisera vår verksamhet. Vi lägger ett stort pussel och försöker få ihop bitarna så att vår medborgarservice ska bli bra för så många som möjligt, säger Tobias Lundin.
När kontoret öppnade för drygt två år sedan var personalstyrkan tre personer, men mestadels har det varit två anställda. Sedan årsskiftet har öppettiderna minskat till tre dagar i veckan: måndag, onsdag, fredag.
– Vi arbetar löpande för att bli mer kostnadseffektiva. Ett led i det är att bemanna våra kontor utifrån de behov som finns. Övriga dagar bemannar medarbetarna andra närliggande kontor som Askersund, säger regionchefen och tillägger att det inte blir några varsel under 2025.
Kommunstyrelsens ordförande Mats Annerfeldt (S) är kritisk till att man drar ner på kontoren i Sverige.
– Generellt känner jag att det är väldigt tråkigt att de försvinner, det skulle innebära minskad statlig närvaro framförallt på mindre och mellanstora orter. Det känns inte bra ur perspektivet att hela Sverige ska leva.
– För de flesta kanske en digital lösning funkar, men för de som har mer komplex situation med flera olika bekymmer samtidigt som kräver hjälp från olika instanser och som kanske har svårt att transportera sig blir det problematiskt. Det är inte så jag vill se ett jämlikt samhälle.
Hur ser du på att det dröjer innan besked kommer?
– Jag vet inte exakt hur processen ser ut men tänker att det viktiga är att man har kommunikation om det. Jag har hört det här bakvägen, inte via förvaltningsvägen från kommunen. Man hade ju önskat vid en sån här omfattande förändring att man hade försökt ha en bra transparent dialog med de som kan beröras. Hoppas att det hinner svänga en gång till innan 2027, säger Mats Annerfeldt.