HR-direktören beklagar dåligt bemötande

Logopeden Sara Svensson anser att hon blev dåligt bemött när hon blev uppsagd från sin tjänst inom Region Östergötland. Bland annat riktar hon kritik mot regionens HR-avdelning. "Det är jag den första att beklaga om hon haft den upplevelsen", säger Niclas Lindahl, HR-direktör Region Östergötland

"Första samtalet när det gäller varsel om uppsägning görs av respektive chef i ett personligt möte", säger Niclas Lindahl, HR-direktör Region Östergötland.

"Första samtalet när det gäller varsel om uppsägning görs av respektive chef i ett personligt möte", säger Niclas Lindahl, HR-direktör Region Östergötland.

Foto: Per Wahlgren, Region Östergötland

Finspång2024-10-10 05:00

Nyheten i korthet

  • Sara Svensson, en tidigare anställd vid Region Östergötland, har kritiserat organisationens HR-avdelning för dåligt bemötande vid uppsägning.
  • Regionens HR-direktör, Niclas Lindahl, beklagar Saras upplevelse och betonar vikten av tydlig kommunikation vid uppsägningar.
  • Totalt varslades 900 anställda om uppsägning i Region Östergötland under våren, där 230 personer slutligen förlorade sina jobb.

Sara Svensson tycker att turerna kring hennes uppsägning varit röriga och att hon fått otydliga besked från bland annat sin egen HR-avdelning. 

– Första samtalet när det gäller varsel om uppsägning görs av respektive chef i ett personligt möte, säger Niclas Lindahl, HR-direktör Region Östergötland.

Han berättar vidare att det finns en struktur i hur varsel om uppsägningar och erbjudande om omplaceringar ska läggas fram till medarbetare.

– Det handlar om att göra ett bra avslut. Hur tråkigt det än är, så måste regionen spara pengar och det innebär tyvärr att du förlorar ditt jobb. Tydlighet och ärlighet är viktigt, säger Niclas Lindahl.

undefined
"Första samtalet när det gäller varsel om uppsägning görs av respektive chef i ett personligt möte", säger Niclas Lindahl, HR-direktör Region Östergötland.

Vad gör ni för en medarbetare som förlorar sitt arbete?

– Vi hjälper till med samtal via vår omställningsfond för att underlätta vägen framåt. Det kan till exempel handla om coachning och utbildning. I flera fall har personal som riskerat uppsägning fått erbjudande om omplacering, förklarar Niclas Lindahl och fortsätter:

– Vilka som får erbjudande om omplaceringar styrs av LAS-listan, hur länge man har jobbat, och också kvalifikationer att man klarar av jobbet som erbjuds. Sedan är det omöjligt att ge varje enskild person ett arbete som är precis det man vill ha.

Sara berättar att hon undrar varför logopederna på vårdcentrum ingick i ett eget driftområde i Finspång. Samtidigt som andra yrkesgrupper på vårdcentrum i Finspång ingick i ett större driftområde med Norrköping. 

– Generellt är det så när vi följer regler och avtal att varje ort oftast är en egen driftenhet med egna LAS-listor. Då blir turordningen på respektive driftenhet, säger Niclas Lindahl.

undefined
Totalt varslade Region Östergötland 900 medarbetare om uppsägning i våras. Till slut blev det 230 personer som förlorade sina arbeten, varav 13 på vårdcentrum i Finspång.

Totalt varslade Region Östergötland 900 medarbetare om uppsägning i våras. Till slut blev det 230 personer som förlorade sina arbeten, varav 13 på vårdcentrum i Finspång.

– Att skillnaden blev så stor i antal beror på att en del medarbetare har gått i pension och andra har hittat nya jobb utanför regionen, säger Niclas Lindahl.

Nu väntar en annan omställning för personalen i regionen.

– Uppsägningar utifrån turordning enligt lagstiftning och avtal kan vara ett trubbigt verktyg och nu behöver vi se till att vi har rätt antal medarbetare på respektive enhet. Det kommer att vara för mycket personal på vissa enheter och för få på andra. Då måste en viss omflyttning av personal ske, berättar Niclas Lindahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!