På en rad svenska förband hissades Nato-flaggan måndagen den 11 mars för att uppmärksamma Sveriges medlemskap i försvarsalliansen, bland annat på Malmen i Linköping. Inte konstigt att Fröbergs i Lotorp sett en ökning i efterfrågan på Nato-flaggor, vilket Folkbladet var först att rapportera.
– Vi ser en ganska snabbt ökad efterfrågan på Nato-flaggan sedan några veckor tillbaka. Än så länge är det för tidigt att prata siffror, det tar ytterligare en tid innan vi kan göra ett månadsavslut och säga mer, förklarar Anncha Lindberg.
Majoriteten av beställningarna av Nato-flaggor i spridda storlekar och varianter kommer från stat, kommuner, regioner och privata företag. Men Nato-flaggan har fortfarande långt upp till storsäljande svenska flaggan och företagsflaggor med tryck.
– På senare tid har vi även fått beställningar från privatpersoner. Flaggorna hissas antingen på företagets egen flaggstång eller beställs som bordsflaggor. En del kundspecifika önskemål på trycksaker – som t-shirts och så vidare – har kommit in men det är inget vi kan tillhandahålla i nuläget, säger Martina Altervall, vd Fröbergs, Linköpings Stämpelfabrik och Skyltbolaget Nykvarn.
Hur stor kan Nato-flaggan bli för er?
– Oj, det vet vi inte. Det vi vet är att det har sålts mycket flaggor. Hur många är oklart. Vi vet heller inte vad som kommer att ske med utvecklingen det närmaste året. Vi känner att vi är precis i början på marknaden för Nato-flaggan. Vi har enstaka utländska kunder, men framför allt finns de allra flesta av Fröbergs kunder inom Sverige. Om Nato-flaggan längre fram kan betyda ökad försäljning till utlandet är ingenting jag kan sia om i nuläget, utvecklar Martina Altervall.
Flaggan för Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato) består av en vit kompassrossymbol i ett mörkblått fält. Kompassrosen har fyra vita linjer som kommer från de fyra kardinalpunkterna, uppger ripleybelieves. Cirkeln kring kompassrosen i Natosymbolen slår an till medlemsstaternas enighet, kompassrosen visar vägen mot fred medan den marinblå bakgrunden står för Atlanten.
Anrika familjeföretaget AB John Fröberg grundades redan 1879. Produkter med logo-märkning dominerar, men från och med köpet av Norrköpings Flaggfabrik (2002) säljer bolaget även en betydande mängd företags- och nationsflaggor i Sverige.