Rusning efter Nato-flaggor från Lotorpsföretaget

Sveriges medlemskap i Nato blir en vinstlott för Fröbergs i Lotorp. Framför allt ökar nu beställningarna på Nato-flaggor. "Nu har vi ett lager för att möta efterfrågan", säger Anncha Lindberg, inköps- och försäljningsansvarig.

Nato-flaggan på bordet framför Fröbergs representanter tros bli en storsäljare hos företaget.

Nato-flaggan på bordet framför Fröbergs representanter tros bli en storsäljare hos företaget.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2024-03-16 16:00

På en rad svenska förband hissades Nato-flaggan måndagen den 11 mars för att uppmärksamma Sveriges medlemskap i försvarsalliansen, bland annat på Malmen i Linköping. Inte konstigt att Fröbergs i Lotorp sett en ökning i efterfrågan på Nato-flaggor, vilket Folkbladet var först att rapportera.

– Vi ser en ganska snabbt ökad efterfrågan på Nato-flaggan sedan några veckor tillbaka. Än så länge är det för tidigt att prata siffror, det tar ytterligare en tid innan vi kan göra ett månadsavslut och säga mer, förklarar Anncha Lindberg.

undefined
Natoflaggan hissades i veckan bland annat på Uppsala Garnison för att markera den svenska anslutningen till försvarsalliansen.
undefined
Anncha Lindberg och Martina Altervall, inköp- och försäljningsansvarig respektive vd, berättar om en kraftigt ökad efterfrågan på Nato-flaggor i och med det svenska medlemskapet i organisationen.

Majoriteten av beställningarna av Nato-flaggor i spridda storlekar och varianter kommer från stat, kommuner, regioner och privata företag. Men Nato-flaggan har fortfarande långt upp till storsäljande svenska flaggan och företagsflaggor med tryck.

– På senare tid har vi även fått beställningar från privatpersoner. Flaggorna hissas antingen på företagets egen flaggstång eller beställs som bordsflaggor. En del kundspecifika önskemål på trycksaker – som t-shirts och så vidare – har kommit in men det är inget vi kan tillhandahålla i nuläget, säger Martina Altervall, vd Fröbergs, Linköpings Stämpelfabrik och Skyltbolaget Nykvarn.

undefined
"Fröbergshuset" är ett välkänt landmärke i Lotorp.

Hur stor kan Nato-flaggan bli för er?

– Oj, det vet vi inte. Det vi vet är att det har sålts mycket flaggor. Hur många är oklart. Vi vet heller inte vad som kommer att ske med utvecklingen det närmaste året. Vi känner att vi är precis i början på marknaden för Nato-flaggan. Vi har enstaka utländska kunder, men framför allt finns de allra flesta av Fröbergs kunder inom Sverige. Om Nato-flaggan längre fram kan betyda ökad försäljning till utlandet är ingenting jag kan sia om i nuläget, utvecklar Martina Altervall.

undefined
Namnskyltar till Region Östergötland, en av produkterna som får rätt tryck hos Fröbergs.

Flaggan för Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato) består av en vit kompassrossymbol i ett mörkblått fält. Kompassrosen har fyra vita linjer som kommer från de fyra kardinalpunkterna, uppger ripleybelieves. Cirkeln kring kompassrosen i Natosymbolen slår an till medlemsstaternas enighet, kompassrosen visar vägen mot fred medan den marinblå bakgrunden står för Atlanten. 

Anrika familjeföretaget AB John Fröberg grundades redan 1879. Produkter med logo-märkning dominerar, men från och med köpet av Norrköpings Flaggfabrik (2002) säljer bolaget även en betydande mängd företags- och nationsflaggor i Sverige.

Karta: AB John Fröberg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!