Förstelärarna ska spetsa till skolorna

Antalet förstelärare har dubblerats i Finspångs kommun. "Det ger oss möjligheter att spetsa till verksamheten", säger Magnus Stark, rektor vid Högalidskolan och Lotorps skola.

Förstelärarna Annelie Mickelsson och Åza Lundgren i glatt samspråk.

Förstelärarna Annelie Mickelsson och Åza Lundgren i glatt samspråk.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2018-10-29 17:00

Sedan augusti har kommunen 25 förstelärare. Det är nästan en fördubbling jämfört med tidigare. Av dessa 25 har några sökt om sina tjänster, men flera är nya i sina uppdrag.

– Målet är att få en ökad måluppfyllelse i kommunens skolor och dessutom bli bättre på att behålla förstelärarna, påpekar Kristina Lohman, utbildningschef i Finspångs kommun.

Förstelärarna ska driva det kollegiala lärandet ute på skolorna och bistå skolledningen i utvecklingsarbetet. De har även olika specifika skolutvecklingsuppdrag, där det till exempel kan handla om matematikutveckling eller arbeta med integration.

Annelie Mickelsson är förstelärare på Viggestorpsskolan med lärmiljöer som specialinriktning.

– Jag brinner för utveckling och kan samtidigt ha ett utbyte med andra som riktar in sig på andra områden, säger hon.

Åza Lundgren, förstelärare på Högalidskolan, har programmering och digitalisering som sitt specialområde.

– Det är ett jätteroligt uppdrag. Jag har varit verksam som lärare i 15 år och har alltid gillat att jobba med människor, understryker hon.

Kristina Lohman vill hellre använda uttrycket "lärare med särskilt utvecklingsuppdrag", än förstelärare.

– Det är bara en definition. Alla lärare är lika viktiga, men har olika uppdrag. Det här är ett sätt locka lärare att karriärutvecklas. Vi har ett treårigt förordnande med möjligheten att ha totalt 30 förstelärartjänster, konstaterar Kristina Lohman.

– Att vi blir fler är framförallt den stora vinsten, tillägger Magnus Stark.

Annelie Mickelsson har arbetat som lärare i 17 år och speciallärare i tre år innan hon fick sin nya tjänst. Hon lyfter fram Viggestorpsskolans täta samarbete med Svälthagsskolan som innebär regelbundna träffar.

– Det bästa med läraryrket är att ingen dag är den andra lik. Man får en aha-upplevelse när man lyckas förklara så att eleverna förstår, betonar Annelie Mickelsson.

Lärarbristen finns även i Finspång.

– Vi saknar behöriga lärare, men ligger ganska bra till i jämförelse med övriga landet, påpekar Magnus Stark.

Förstelärarjobben finansieras genom statsbidrag. Antalet tjänster hänger ihop med hur stora elevgrupperna i respektive kommun är.

– Det är en bra morot att ta ett försteläraruppdrag, plus att det finns olika inriktningar, anser Annelie Mickelsson.

– Det gör ont i hjärtat att läsa om lärarbristen runt om i landet. Tänk om fler visste hur mycket man kan bidra med och hur fantastiskt roligt det är att arbeta som lärare, konstaterar Åza Lundgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om