En stor plastbalja står uppställd på ett bord, med ris i olika färger. Däri ligger en kub, kvadrat, en cylinder och flera andra former som alla kan fyllas med riset.
– För att få en bättre rumsuppfattning. Barnen får också med sig olika begrepp som kvadrat, milliliter och centiliter. Annars blir det så mycket på en gång när de kommer till skolan, säger Magdalena Söderkvist som arbetar vid Blåklintens förskola.
Alldeles bredvid håller Tanja Larsen och Marie-Louise Johansson på att göra sig redo för teater. De ska spela Bockarna Bruse tillsammans med barnen.
– Det handlar om att de ska våga. Våga spela teater och våga vara sig själva, det ger självförtroende, säger Tanja Larsen, barnskötare vid Hårstorps förskola.
Att ta sig i och ur en roll
Det dröjer inte länge innan de första barnen kommer förbi, Tanja hukar sig och frågar om de vill vara med och spela Bockarna Bruse. Några skakar blygt på huvudet. Amanda Vallner och Miranda Lindgren hoppar genast med i leken.
– Barnen lär sig vad en roll är för något. Olika roller gör olika saker, en del kan till och med vara elaka och då är det viktigt att veta vad som är en roll och vad som är jag själv, säger Marie-Louise Johansson, förskollärare vid Hårstorps förskola.
Förskolans dag firas runt om i landet den tredje torsdagen i maj, och i Finspång skedde firandet i Bruksparken med lekar, parad och musik från musikkåren och spel. Framförallt fick föräldrarna möjlighet att se vad deras barn får vara med om på dagarna.
– Barnen trivs väldigt bra här, jag pratar ofta med lärarna och vill följa deras aktiviteter. Här finns alla samlade på samma plats, chefer, förskollärare, kostpersonal. Det är kanon, säger Sanja Misanovic.
Stärker personalen
Alla aktiviteter under dagen är tagna från läroplanen och visar på många olika sätt att träna upp barns färdigheter på.
– Förskolan är en så viktig del av utbildningen i kommunen. Allmänheten har en bild av förskolan, ofta som omsorg, och det finns så mycket mer. Undervisningen är väldigt viktig, säger Jenny Thorsell, en av kommunens förskolechefer.
I förskolan lär sig barnen bland annat om natur och miljö, hållbarhet, matematik och teknik.
– Det är också bra för personalen att se hur andra förskolor arbetar och det stärker hela förskollärarkollektivet, säger Debbie Gruväng, förskolechef.