– Jag blev verkligen överraskad. Jag fick i uppdrag av min chef att åka till Linköping och titta på något som heter Yrkeskampen för årskurs åtta som arrangeras av World Skills Sweden. Tanken var att jag skulle se om Yrkeskampen är något för oss på CNG att göra en variant på, säger Emma.
Helt plötsligt blev det prisutdelning och hennes namn ropades upp.
– Till en början förstod jag ingenting. Jag började se mig om för att se om det fanns någon mer med samma namn. Men det gjorde det förstås inte, berättar hon med ett leende.
Tillbaka på jobbet på friskolan i Finspång blev det en viss uppståndelse. Det är första gången en lärare från CNG vunnit en sådan här utmärkelse.
– Det var applåder och blommor från kollegor och många grattiskramar från elever. Det känns verkligen bra, säger Emma som började sin yrkesbana som sjuksköterska.
Emma Misic har bland annat arbetat på US Linköping och lasarettet i Nyköping. Innan hon bytte till lärare för 3,5 år sedan jobbade hon som vårdenhetschef på Vårdcentrum i Finspång.
– Det kändes som ett naturligt steg att bli yrkeslärare och guida och utbilda de elever som ska ut och jobba inom vården, förklarar hon.
Emma anställdes på CNG mitt under pandemin. Eleverna fick då inte vara ute på Apl (praktik).
– Då skapade vi en egen hälsomottagning här på skolan. De fick jobba med planlösning, vilka material vi skulle använda. Hur bjuder man in patienter och hur skulle vi jobba med sekretess? Det blev så uppskattat att vi fortsatt med det även efter pandemin.
Emma är yrkeslärare inom vård- och omsorg och ansvarar totalt för cirka 70 elever i årskurs ett till tre.
Hur ska en bra lärare vara?
– Relationerna till eleverna är det viktigaste. Det är mycket som händer i livet när en person går från ungdom till vuxen. Det gäller att finnas där och ge stöttning, poängterar Emma.
Vi är med på en lektion i årskurs ett där eleverna delas in i mindre grupper och praktiskt får kolla puls och andningsfrekvens på sina kompisar.
– CNG har precis köpt in en verklighetstrogen digital simuleringsdocka där jag kan stå i ett annat rum och via ett headset simulera olika tillstånd, som eleverna ska agera och reagera på. Det kommer bli ett riktigt lyft för undervisningen, förklarar Emma innan lektionen drar igång.