– Solcellspaneler ligger rätt i tiden. Vi konsumerar och tar hand om all el som vi själva producerar, säger Anders Jendeberg.
1 500 kvadratmeter solpaneler fyller takytan på flaggskeppet Stora Coop Viberga. 770 paneler producerar årligen 200 000 kWh el som motsvarar årsförbrukningen för tio normalstora villor. Investeringen reducerar föreningens koldioxidutsläpp med 148 ton per år. Det anläggningen producerar räcker till sju procent av det som Viberga förbrukar under ett år.
– Vi satsade 2,5 miljoner kronor och fick tillbaka en kvarts miljon av kostnaden av länsstyrelsen. Men tanke på dagens elpriser är investeringen betald på åtta år, utvecklar Anders Jendeberg.
Mer pengar har föreningen sparat på elavtalet med Finspångs Tekniska. Via en förvaltare köps el på termin till säkrade priser. Förvaltaren arbetar med en framförhållning på två-tre år. Varje sparad krona genom lägre energiförbrukning går tillbaka till kooperationens medlemmar.
– Kombinationen av solpaneler, bättre elavtal och hjälpen från förvaltaren har varit lyckad i tider när elpriset sköt i höjden. Behovet av el – för att kyla och värma – är samma sommar som vinter. Elkonsumtionen är stabil över året, säger han.
Andra exempel på hur Coop Finspång arbetar med hållbarhet är kortare transporter och ökat utbud av honung, kött och mjölk från närområdet. Mat med kort bäst-före datum säljs till lägre pris. Transportskadade varor används i caféet och restaurangen.
Har reklamationerna ökat på varor med kort datum?
– Nej, är det kort datum så sänker vi oftast priset. Kunden är medveten om vad den köper, säger Anders Jendeberg.
Annika Zander är restaurangchef på Stora Coop. Hon berättar att alla har blivit bättre på att använda varor med kort datum i café och restaurang. Kött, grönsaker, färsk- och mejerivaror, fisk och charkuterier väljs dagligen ut för att inte gå till spillo.
– Det slängs fortfarande för mycket, men systemet går att utveckla mer. Vi och butikspersonalen kommer hela tiden på nya rätter vad varorna kan användas till. Dagens soppa är till exempel någonting vi har erbjudit i caféet sedan i oktober, säger hon.
Vad tycker kunderna?
– Bara positivt. Allt vi får hit tas om hand. Ibland är det oxfilé i en gryta eller fin färsk fisk som steks eller hamnar i en gratäng.