De tror på butikssatsningarna – men vittnar om tuffa arbetsdagar

I våras öppnade inte bara en, utan två nya butiker i Finspång som riktar in sig på begagnade kläder och prylar. Men konkurrensen inom begagnatmarknaden hårdnar, enligt Svensk Handel. Butiksägarna Peter Hansson och Ida Vakili tror ändå på sina satsningar.

Butiken har fyra anställda varav Ida Vakili, som äger butiken, är den enda som jobbar heltid. Här står hon med kollegan Stella Holmberg och placerar ut nytillkomna plagg i butiken.

Butiken har fyra anställda varav Ida Vakili, som äger butiken, är den enda som jobbar heltid. Här står hon med kollegan Stella Holmberg och placerar ut nytillkomna plagg i butiken.

Foto: Ella Olofsson

Finspång2024-08-15 19:00

Nyheten i korthet

  • Två nya secondhand-butiker har öppnat i Finspång under våren, trots en hårdnande konkurrens inom begagnatmarknaden. Butiksägarna ser positivt på framtiden och tror på sina satsningar.
  • Enligt Svensk Handel ökar antalet personer som handlar second hand varje år med fem till tio procent. Dock är konkurrensen stor, inte bara från andra butiker utan också från loppisar, Facebook-grupper och internet-handel.
  • Hållbarhetsansvarig på Svensk Handel förklarar att den ökade populariteten för begagnat delvis beror på den senaste tidens lågkonjunktur, kombinerat med pandemin. Utmaningarna ligger i att matcha utbud och efterfrågan, särskilt inom den fysiska secondhand-handeln.

Enligt Svensk Handel ökar konkurrensen inom second hand-handeln, vilket drivs av den ökade efterfrågan efter att handla begagnat. Varje år ökar antalet personer som någon gång under året handlar second hand med fem till tio procent.

Men även om det är en satsning rätt i tiden finns det utmaningar när man konkurrerar med loppisar, Facebook-grupper och internet-handel.

undefined
Peter Hansson har tidigare haft en seconhand-butik i Lotorp innan han öppnade här i centrala Finspång.

– Det är tufft att vara egenföretagare, man har bara sig själv att skylla om det inte går bra. Jag måste hela tiden hitta lösningar. Man måste vara medveten när man prissätter, det är absolut en balansgång. Någon som har en egen loppis kan ju ha helt andra priser, jag måste dra in pengar till löner, moms, hyra och skatter, säger Peter Hansson.

undefined
Butiken Lada 107 drivs av paret Chollada Chalkhao och Peter Hansson.

I maj öppnade han, tillsammans med sambon Chollada Chalkhao, Lada 107, som fokuserar på retro-kläder och saker. Med sin nyöppnade secondhand-butik ser han sin verksamhet som ett komplement till Finspångs utbud av vintage-butiker. De två nyöppnade butikerna skiljer sig åt vilket Peter Hansson menar motverkar en konkurrens. 

– Jag gillar gamla saker, det behövs mer än en stor second hand i Finspång. Hittills är jag väldigt nöjd. Jag ser en framtid inom detta, att det ska funka, fortsätter han.

undefined
Ida Vakili funderade länge på vad hon skulle starta för företag tills hon lade märke till att det inte fanns någon secondhandbutik i området där man kunde tjäna pengar på att lämna in sina plagg. Då startade hon Min & Minis Garderob.

Ida Vakili öppnade, i april, Min & Minis Garderob på Östermalm i Finspång. Sakerna i butiken säljs på kommission där de som lämnar in sina kläder får 30 procent av vinsten. Butiken riktar in sig på dam- och barnkläder och inget plagg får vara äldre än tio år. 

– Det har gått toppen sedan vi öppnade, men jag tror ingen förstår det jobb vi gör, det kan kännas övermäktigt. Jag räcker inte till för att noppra, tvätta, stryka plaggen som folk lämnar in. Trots att jag bara har öppet i sex timmar så jobbar jag från att jag vaknar till att jag går och lägger mig, säger hon.

undefined
Butiken har fyra anställda varav Ida Vakili, som äger butiken, är den enda som jobbar heltid. Här står hon med kollegan Stella Holmberg och placerar ut nytillkomna plagg i butiken.

– Förr tror jag att second hand var en klassfråga, det var inte upptäckt av alla. Det var tabu att köpa en begagnad present men nyligen hade vi en kund som köpte en dop-present här i från. Second hand är ett vinnande koncept och helt rätt i tiden, säger Ida Vakili.

undefined
"Loppisar och fb-grupper är en definitionsfråga. Vissa drivs kommersiellt men handeln som sker mellan privatpersoner är svår att mäta i exakta siffror", säger Magnus Nikkarinen på Svensk Handel.

Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, menar att en av förklaringarna till den ökade populariteten för begagnat är de senaste årens lågkonjunktur, kombinerat med pandemin.

– Det tuffa ekonomiska läget har bidragit till ett ökat intresse för second hand. Det vi vet är att konsumenter i större utsträckning drivs av pris än av ideologiska skäl, säger han.

– Den största utvecklingen sker digitalt där det är lättare att matcha utbud och efterfrågan vilket är en stor utmaning inom den fysiska second hand- handeln. Samtidigt som den fysiska butiken ger en annan uppfattning om det man köper, säger Magnus Nikkarinen.

undefined
Butiken fokuserar på dam- och barnkläder samt leksaker. "Jag tror vi kvinnor har mer kläder att lämna in och ett större behov av att rotera vår garderob", säger Ida.

Både Ida och Peter upplever att folk i alla åldrar och samhällsklasser tar sig till deras butiker men att det är avgörande att vara aktiva på sociala medier för att folk ska hitta till deras butiker.

– Våra undersökningar visar att den snabbaste utveckling av de som handlar second hand är bland de äldre, det skapar en större kundbas och det påverkar möjligheten för affärer och företag att utveckla verksamhet i mindre orter, säger Magnus Nikkarinen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!