Brukare nöjda med socialt stöd

De flesta som svarat på brukarenkäten 2007 är hyfsat nöjda med bemötande och den hjälp de får från socialförvaltningen.

Finspång2008-02-02 00:15
En majoritet (88 procent) tycker att de alltid eller oftast bemöts väl när de har kontakt med socialtjänsten. Lite mer nöjda är de äldre jämfört med de som söker stöd hos individ-och familjeomsorgen (IFO). Lika många procent är alltid eller oftast nöjda med den hjälp de får. Även här är nöjdheten lägre inom IFO.Når personalen lätt
Lite färre, cirka tre fjärdedelar, tycker att de alltid eller oftast har lätt att nå personalen. Även här är siffrorna lägre hos IFO:s brukare.Hos dem som får stöd inom äldreomsorgen upplever 87 procent att de alltid eller oftast kan lita på personalen medan tilliten är betydligt lägre (65 procent) hos IFO-brukarna. Ett problem som över hälften av äldreomsorgens brukare noterar är att personalen är stressad, det gör även 45 procent av IFO:s brukare.Oklart om klagomål
Brukarna tycker att de i stor utsträckning får möjlighet att framföra sina åsikter och att de tas tillvara. Däremot är det bara drygt hälften av IFO:s brukare som vet var de ska vända sig om de inte är nöjda medan de flesta äldre har koll på det. Brukarenkäten skickades ut till 524 slumpmässigt utvalda personer, både äldre och de som nyttjar IFO. 341 (65 procent) svarade. Ett problem för socialförvaltningen är att det är för stort bortfall för att man ska kunna dra några generella slutsatser av svaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om