Personer som utger sig för att vara från Finspångs tekniska har på kvällstid ringt till äldre personer, med önskan om att läsa av deras vattenmätare.
– Till sist la jag bara på, det kändes att det inte var rätt. Det var en bedragare, säger en 90-årig kvinna vi talat med boendes i Finspång.
Det var vid 18.15-tiden i onsdags kväll som samtalet kom.
– Det var en yngre människa. Han berättade att han var från Finspångs tekniska. Jag anade att det inte stod rätt till och tyckte det var konstigt att de hade personal ute så sent på kvällen för att kolla vattenmätare. Han sa att han ville kontrollera årsförbrukningen och att det bara skulle ta cirka tio minuter, berättar kvinnan och fortsätter:
– Jag vet ju att jag alltid läser av vattenmätaren själv.
Ville personen som ringde besöka dig direkt?
– Det vet jag inte. Jag hann avsluta samtalet innan det kom så långt. Vem vet vad som hänt om jag släppt in okända kriminella personer i mitt hem.
Hon säger att det kommer en del samtal från okända nummer, både till henne och hennes väninnor.
– Det bästa är väl att inte svara om man inte känner igen numret, säger kvinnan.
Kvinnans son har anmält händelsen till polisen.
– Det är jättebra, det är det man ska göra. Vi vill gärna att även brottsförsök anmäls. Detta rör sig om ett bedrägeriförsök. Det är också bra att prata med nära och kära om man blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, så att kunskapen om att det förekommer sprids, säger Dennis Johansson Strömberg, presstalesperson vid polisen.
My Wigren, är verksamhetschef för nätteknik, på Finspångs tekniska.
– Vi har lagt ut information om det här på vår hemsida. Vi har haft liknande problem tidigare och det gör våra kunder osäkra på om det är vi som ringer eller någon annan, säger hon.
Läser ni av vattenmätare på kvällstid?
– Nej, normalt inte. Men det skulle kunna hända något som gör att vi behöver komma in hos en kund på kvällstid, men då handlar det inte om att läsa av vattenmätaren.
Kan ni på något sätt säkerställa att personal från er verkligen kommer från Finspångs tekniska för att göra kunderna tryggare?
– Vi har id-brickor med vår logga på. Men det är klart att bedragare kan försöka kopiera vår logga. Det enda vi kan göra är att visa tydligt när vi ringer och är ute hos kunderna vilka vi är och var vi kommer ifrån, förklarar My Wigren.