Östgötatrafiken har sedan den 1 april ett nytt bokningssystem för färdtjänst och sjukresor. Inledningsvis har det varit stora inkörningsproblem.
– Tidigare kunde jag ringa och kolla när bilen förväntades komma vid förseningar, men det går inte heller på grund av köerna. Ska jag vara ärlig känns inte köerna acceptabla. Problemen verkar ha kommit som en överraskning för Östgötatrafiken, säger Anita, 74.
Hon lider av artros och opererade knäleden i vintras. Hon tar sig fram i lägenheten med hjälp av rullstol, rollator och kryckor.
– Jag kanske inte ska klaga på väntetiderna när andra – dialys- och cancerpatienter – har det värre och måste åka ett par gånger i veckan. Samtidigt är det inte roligt att sitta på rollatorn utanför porten och vänta på en bil som man inte riktigt vet när den kommer.
Du sa tidigare att du tycker synd om chaufförerna?
– Ja, folk blir förstås arga när väntetiderna drar iväg upp mot 1,5 timmar och då är det chaufförerna folk skäller på. En chaufför var arg, upprörd och stressad på grund av alla felbokningar. En annan tänkte sjukskriva sig på grund av stressen på jobbet, berättar Anita.
Hon hoppas att väntetiden blir kortare framöver när läkarbesöken i Norrköping byts ut mot eftervård och behandling i hemkommunen.
– Priset på resorna har gått upp. Från 50 till 120 kronor per resa. Jag betalar 240 kronor för att ta mig till och från sjukgymnasten.