NTF-kritik: "Bussresenärernas säkerhet äventyras"

Trafiksäkerhetsföreningen NTF riktar massiv kritik mot Vägverkets beslut att inte införa förbud mot stående passagerare i bussar.

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2008-02-28 11:07
- Ett märkligt beslut som äventyrar bussresenärernas säkerhet, säger Jan Sandberg, vd på NTF.

Enligt det förslag som Vägverket tagit fram på uppdrag av Näringsdepartementet är det tillåtet att ha stående passagerare om hastigheten inte överskrider 70 kilometer i timmen.

NTF konstaterar i ett pressmeddelande att det enligt Vägverkets utredare inte finns tillräckligt underlag för att kunna säga att det är farligt att stå i bussar, vilket i sin tur beror på att det sker för få olyckor och att statistiken därmed inte är tillräcklig.

- En häpnadsväckande slutsats, säger Jan Sandberg och ställer sig följande frågor:

- Behövs en särskild utredning som konstaterar riskerna med stående passagerare i bussar och varför kunde inte Vägverket använda ett underlag som drev fram lagen om bältesplikt även i bussar?

NTF-basen påpekar att bussresan under normala omständigheter är både trafiksäker och skonsam mot miljön.

- Men det hindrar inte att vi är medvetna om vilka katastrofala följder det kan bli om olyckan är framme. Löst sittande eller stående passagerare riskerar flyga runt i i bussen, i värsta fall ut genom fönstren, säger han.

Jan Sandberg säger sig ha stor förståelse för att det är besvärligt att genomföra och övervaka att människor sitter bältade på sina säten i städernas kollektivtrafik.

- Därför kan vi acceptera stående passagerare i landsvägsbussar eller tätortsbussar som färdas i högst 50 kilometer i timmen. Men att tillåta det i hastigheter därutöver är direkt oansvarigt.

Vägverket motiverar bland annat beslutet med höga kostnaderna för att utöka antalet turer och att ha fler bussar i trafik för att ge alla passagerare sittplats. Vägverket anser också att bättre råd och riktlinjer är att föredra framför en regeländring.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!