Bolaget sågas efter översvämningen

Oerfaren personal och svårigheter att nå jourpersonal berättar vittnen till översvämningen i Bergs slussar under onsdagskvällen om. "Alla har en första dag på jobbet" svarar kanalbolaget.

När luckorna i slussen var stängda sjönk vattnet undan tämligen fort.

När luckorna i slussen var stängda sjönk vattnet undan tämligen fort.

Foto: Läsarbild

Berg2018-06-28 15:10

Vid 20-tiden under onsdagen började plötsligt vatten flöda på båda sidor av slusstrapporna i Berg.

– Vi hade lagt till för natten och precis ätit middag när en av mina kompisar utbrister: Det där är väl inte normalt? Det bara forsade ner vatten, en riktig störtflod. Så vi fick skynda oss att flytta undan lite grejer när vattnet bara vräkte ner på båda sidorna av slussarna, säger Britt-Mari Arvidsson som seglar Göta kanal med två kompisar.

En av kompisarna är Ulrika Rosén som gått kanalen ett trettiotal gånger. När vattnet började forsa tittade Ulrika till sin båt och sprang sedan upp till slussvärden.

– Detta händer då och då, men det är första gången på alla år som jag varit med om det. Men vad som är slående när jag pratar med slussvärden, som var i chock, är att värden började för bara fyra dagar sedan och blir satt på att sköta Karl Johan, den svåraste slussen förutom den i Borenshult. Ensam!

Enligt Ulrika Roséns erfarenhet sköts de två svåra slussarna av erfaren personal och nya slussvärdar tar hand om de lite enklare. Kanalbolagets vd, Roger Altsäter, berättar att det inte finns någon sådan praxis.

– Vi kör ett utbildningsprogram som alla slussvärdar får. Allt ifrån heldagsutbildning där både erfarna och oerfarna slussvärdar går igenom allt ifrån till hur man slussar till vad reglerna säger, plus att de också får praktiktid ute med en erfaren slussvärd. Så de har fått två halvdagar med utbildning, vilket vi har gjort i många år och det har funkat väldigt väl. Men alla har en första dag på jobbet, även de erfarna, menar Roger Altsäter.

Men borde de inte börja i någon av de enklare slussarna?

– Så kan det vara, men någon dag ska de börja i Berg, och då är det första dagen där också. Då går de oftast med en erfaren under utbildningen i en till två dagar. Vi ställer ju inte dit någon helt själv första dagen, säger Roger Altsäter.

Även om slussvärden jobbar ensam så finns det förstärkning att ringa på. En anhörig till slussvärden som hälsade på hjälpte till att ringa igenom listan med nummer. Men även där uppstod problem berättar Ulrika Rosén.

– Det var ingen som svarade för än han kom till det sista numret på listan, ett nummer som går till SOS.

Varför det var problem att få kontakt med journumren vet inte kanalbolagets vd.

– Det kan jag inte svara på. De är bemannade 24 timmar om dygnet. Sen vet jag inte hur det var i det här fallet, då jag inte var med på plats, säger Roger Altsäter och fortsätter.

– Vår jour var ute väldigt snabbt och stängde luckan, så det gick ganska fort.

Hur snabbt då?

– Det vet jag inte exakt. Men han var där senare så att det slutade flöda. Vi köper en tjänst av SOS Alarm, och de svarar alltid 24 timmar om dygnet. Sen har vi egen beredskap som också är redo dygnet runt.

Roger Altsäter menar att det var jourpersonalen som stängde luckan och stoppade flödet. Men Ulrika Rosén har en annan bild av händelseförloppet.

– Jag sade till slussvärden: Stäng luckorna, stäng alla luckor du har. För den var ju i chock.

Enligt Britt-Mari och Ulrika forsade vattnet inte i mer än tio minuter och luckorna var redan stängda när teknikern kom till Berg.

– Det tog mer än 30 minuter innan teknikern kom. Jag tycker det är för djävligt av kanalbolaget att sätta någon med så lite erfarenhet på en så svår sluss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om