Den nya tunnelborrmaskinen Åsa äter sig visserligen in i berget men inte med den fart tunnelbyggarna hade hoppats på. När den väldiga borren hade avverkat sin första kilometer i månadsskiftet januari–februari var den redan ett halvår försenad och en del av inkörningsproblemen har fortsatt.
Ett sådant är svårigheter med bakfyllnaden, tätningen mellan tunnelröret och bergväggen, som är viktig för tunnelns stabilitet och hållbarhet. Ett annat är det stora slitaget på tunnelborrmaskinen.
Arbetet drivs fortfarande delvis i en testfas och har alltså inte gått över i det så kallade driftskedet. Vad det betyder tidsmässigt för projektet i sin helhet – och kostnadsmässigt – vågar Banverket inte prognostisera förrän i sommar.
Bygget är beräknat till 7,5 miljarder kronor och enligt tidsplanen ska tunneln vara klar för trafik 2012. Men det är alltså prognoser som kan komma på skam redan i år. Tillsammans med den fördröjda byggstarten som följde på den senaste miljöprövningen ligger projektet närmare ett år efter planen.
I en annan rapport konstaterar Hallandsåskommittén dock att frysningen av Möllebackszonens norra del fungerar som tänkt. Möllebacken består till stora delar av sprucket och vittrat berg med högt vattentryck och utgör den svåraste delen i bygget av Hallandsåstunneln.
En 93 meter lång pilottunnel har drivits genom det frysta berget. Från denna ska det borras tio, kanske fler, 170 meter långa hål som ska injekteras inför borrningen av huvudtunnlarna.tt