Gott om plats och plast

En av de populäraste småbilarna i ny tappning. Fast egentligen är det inte så mycket nytt med Fabia men bilen kan nu fås i Scout-utförande och den minsta motorn blir miljöklassad.

Foto:

Athen2010-04-11 09:20

Det är inte svårt att förstå varför Skoda Fabia blivit en av de mest sålda småbilarna. Fabia är enkel men inte omodern och lite billigare. Dessutom är det inte mycket som avslöjar att Fabia hör till de billigare alternativen i bilklassen. Kvalitetskänslan är bra och man måste vara ganska petig för att hitta något att klaga på.
Ingen hoppar direkt jämfota över formgivningen av Skoda Fabia, varken ut- eller invändigt, och de små detaljerna som fräschats upp till årets modell gör varken till eller från men bilen är snygg i sin funktionalitet.
I Scout-utförandet får i alla fall köparen chansen att utmärka sig lite. Scout betyder att bilen klätts med robust plast runt skärmkanter och sidor och att det under bilen sitter hasplåtar. Men, tro inte att hasplåtarna ger något vidare skydd när du ska gena över en sten, plåtarna är inte gjorda i aluminium utan i plast och det behövs inte mycket till sten för att de ska gå sönder.

Gott om plats
Övriga Scout-versioner inom Skodafamiljen har höjts och en del har till och med fyrhjulsdrift. Fabia Scout har bara plast.
Eftersom underredet är identiskt med en vanlig Fabia så lyfter bilen snart på ett hjul när underlaget blir ojämnt. Fjädringsvägen är inte gjord för något annat än lite dåliga skogsbilvägar.
På vanlig väg fungerar däremot fjädringen riktigt fint och bilen är inte oäven på långresor. Så länge asfalten är slät är det riktigt tyst inne i bilen men däckljudet från grövre asfalt letar sig in.
I framsätet känns inte Fabia som en småbil, det är gott om plats och sittkomforten är fin. I baksätet sitter man inte heller dåligt, så länge man är två - tre i bredd är inte så kul någon längre stund.


Miljöbilsklassad
Bagageutrymmet är rymligt men lasttröskeln är onödigt hög och gör tunga lyft jobbigare än de redan är.
Det finns ett antal olika motorer att välja på men en av de intressantare är den lilla bensindrivna 1,2-litersmotorn på 86 hästkrafter. Så sent som häromveckan hade motorn ett utsläpp på 121 gram koldioxid per kilometer men tack vare svenska Skoda lyckades utsläppen pressas ned till 119 gram koldioxid per kilometer och kan därmed klassas som miljöbil.
86 hästkrafter låter inte mycket men de räcker långt, allra helst om du mestadels håller dig i och omkring stan.
Skoda Fabia Scout är en smidig och praktisk bil för den som inte vill utmärka sig så mycket. Behöver du mer utrymme så finns den i kombiutförande också.

Skoda Fabia Scout 1,2

BETYG: 4 av 5 fyrar

RESULTAT: 41 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 100
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 900/900
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 197/bensin
Maxlast (kg) 515

PRESTANDA 6 av 8 poäng
Effekt (hk) 86
Vridmoment (Nm/varv) 160/1 500-3 500
0-100 km/t på (sek) 12,6
Vändcirkel (m) Ingen uppgift

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Ja
Bagageutrymme (lådliter) 315/1 118
Luftkonditionering Ja
Styrservo Ja

SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) fram

MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 119
Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,2

EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 117 400
Skatt (kr) Ingen uppgift
Serviceintervaller Ingen uppgift
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd)2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ingen uppgift
Strålkastare (kr, komplett) Ingen uppgift

PLUS
Billig, snål och trevlig.

MINUS
Lite bullrig på grov asfalt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!