På måndag ska revisorerna presentera granskningen av kommunstyrelsens roll i digitaliseringshärvan för kommunfullmäktige.
En rapport som försvårats av att revisorerna inte fått ut alla uppgifter från digitaliseringsavdelningen som de behövt för att kunna genomföra granskningen. "Brister i de egna administrationerna är inget giltigt skäl", skriver de auktoriserade revisorerna från KPMG.
– Vi kommer i det här läget inte att göra några tolkningar av rapporten, den är tydlig, säger Tommy Svensson (M), ordförande för lekmannarevisorerna.
– Vi avvaktar svaren från kommunstyrelsen som vi ska få senast den 2 december, efter det tar vi ställning till om vi ska gå vidare. Just nu är det inget som är akut.
Men resultatet av granskningen kan komma att leda till fler granskningar.
– Vi har en plan för revisioner som vi följer. Vi för även löpande diskussioner om vi ska förändra och anpassa revisionsplanen under året. Just nu har vi ingen specifik sådan, men det blir en högre tyngd på de här frågorna med anledning av vad som hänt på digitaliseringsavdelningen, menar Tommy Svensson.
Det pågår redan en bredare granskning av den interna kontrollen i kommunstyrelsen. Även den görs av KPMG.
– Det handlar bland annat om lagen om offentlig upphandling följts vid upphandlingar och avtal liksom om diarieföringen skötts på ett korrekt sätt, säger Tommy Svensson.
En del i detta som också granskas är de så kallade ordförandebesluten.