Chefens tydliga budskap: Alla kan inte få som de vill

Färre stråk, tätare turer och ingen trafik på orter med otillräckligt underlag. Det är de nya riktlinjerna för att öka resandet. "En tur på morgonen och en tur på kvällen är inte god kollektivtrafik. Det är ingen lösning", säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken.

Mattias Näsström är trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Mattias Näsström är trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Foto: Mikael Svensson

Kvarsebo2021-10-05 05:00
undefined
Mattias Näsström är trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Den trafikoperative chefen Mattias Näsström har tillsammans med Åsa Bjerke skrivit underlaget till den utredning som politikerna i regionen accepterat.

Det blir färre busslinjer, rakare dragningar och tätare turer. Orter som Simonstorp, Vånga och Kvarsebo tas bort helt från tidtabellerna.

– Vi har stor förståelse för att det verkligen kan påverka den enskilde. Men vi kan inte skapa en allmän kollektivtrafik som ska ta hänsyn till varje enskild medborgares synpunkter och önskemål. Det skulle vara helt omöjligt. Vi måste titta på var det finns ett underlag för att kunna köra kollektivtrafik.

Anser ni att underlaget i Kvarsebo är för litet?

– Ja, det är det. Man ska göra så bra kollektivtrafik som möjligt för så många som möjligt. Det är en bra riktlinje vi jobbar efter. Då kan man inte smeta ut det här. Då blir det lite grand till många. Det blir bara dyrt och dåligt, säger Mattias Näsström.

undefined
Trafiken mellan Norrköping och Östra Husby kommer inte att påverkas negativt av förändringarna inom kollektivtrafiken, tvärtom. Där reser fler.

Trots besparingarna på de nämnda orterna innebär förändringen totalt sett en satsning med ökade medel. I den norra och östra delen av länet kommer trafiken öka mellan Norrköping och Östra Husby, Krokek/Kolmården, Finspång samt Västra Husby.

– Sedan gör man en ny trafiklösning på Skärblacka och Kimstad. Mycket trafik matar mot Kimstad och pendeltåget där. Summa summarum sparar vi ingenting.

– Det är den här vägen som forskning och vetenskap om kollektivtrafik säger att man måste gå. Att man satsar på de starka stråken. Vi ser ingen annan utveckling och vi kan inte hålla oss kvar på grund av traditioner. På vissa centralorter som Skärblacka och Östra Husby finns det ett underlag för att skapa en bra kollektivtrafik. Där kan man vinna marknadsandelar mot bilen. Där är det fler som reser. Med fler som reser kan man köpa in en ännu tätare trafik, vilket skapar en positiv spiral, säger Mattias Näsström.

Politikerna är helt med på det tåget?

– De har ställt sig bakom inriktningen, för annars skulle vi inte ha någonting att gå efter. Samhället förändras, resandet förändras och vi kan inte ha en kollektivtrafik till en ort bara för att man har haft det förr. För det måste alltid mötas mot ett resebehov, som styr mot de mål vi har.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!