Det var intensiva år av debatt om den nya detaljplanen för Vilbergen. Den andra oktober 2019 klubbades den igenom av kommunfullmäktige men då var exploateringen bantad från 1 200 till 700 bostäder.
Nu ska Rikshems del av detaljplanen, som varit byggherredriven tillsammans med Heimstaden och Westergrens fastigheter, sättas igång. Tre hyresbyggnader ska Rikshem bygga mot Vilbergsgatan, sex till åtta våningar höga.
– Vår förhoppning är att komma igång med produktionsstart under mars månad, säger projektutvecklare Alexander Shahabi.
Det är 141 lägenheter, från ettor till fyror på 33–77 kvadratmeter. Totalt investeras 260 miljoner i projektet. Byggnaderna kommer att certifieras enligt miljöbyggnad silver och vara försedda med solceller.
– I Vilbergen är det mest treor nu. Nu gör vi mindre lägenheter som ligger i snitt på 42 kvadratmeter. Mindre lägenheter som det finns efterfrågan av här. Det gör området mer attraktivt eftersom det gör att fler kan flytta hit. Eftersom det ligger nära Vrinnevisjukhuset är det många som vill ha de här mindre lägenheterna, säger Maria Garmert.
I ett senare skede ska Rikshem bygga radhuslängor på kvarteret Topasen i etapp två och tre. Det är främst redan hårdgjord parkeringsyta som byggnaderna ska uppföras på. Totalt medger dagens byggnormer färre parkeringsmöjligheter än tidigare. Men innan projektet startar kommer Rikshem bygga nya parkeringsplatser längs med de byggnader som stått på området sedan slutet av 1960-talet.
– Det är för att öka tillgängligheten. I dag ser vi att parkeringarna ligger ganska långt bort för de som bor i "Lamellen" om man ska handla mat och ta med sig kassarna ned. Det finns inte så många parkeringsplatser för rörelsehindrade, så detta kommer tillskapas i princip i närhet till varje hus, säger Alexander Shahabi.
– Vi kommer också ha en bilpool här med elbilar i området. Statistiken visar på lägre bilinnehav för mindre lägenheter och vi ser inga tendenser på förändring. Speciellt inte de som bor i mindre lägenheter, säger Maria Garmert.
Förtätningen ska resultera i en grönare boendemiljö.
– I stället för att titta ut på en parkering kommer det att bli en grön och fin innergård. Det kommer bli mycket bättre men kan vara svårt att visualisera det innan det är klart, säger Maria Garmert.