Enligt en kartläggning som tidningen Publikt gjort är Sjöfartsverket den näst mest mansdominerade statliga arbetsplatsen i Sverige. Här är 80 procent av dem som jobbar män och bara 20 procent är kvinnor. Det är bara Försvarsmakten som har en ännu snedare könsfördelning när det gäller män/kvinnor (82/18 procent).
– Den sneda könsfördelningen har haft och har inverkan på arbetsmiljön. Vi såg det när vi samlades under hashtaggen #lättaankar när metoo-rörelsen drog igång. Mängder av kvinnor inom sjöfarten vittnade om sexuella trakasserier, säger Cajsa Jersler Fransson som jobbar med likabehandlingsfrågor på verket.
Efter #lättaankar-uppropet började Sjöfartsverket tillsammans med resten av sjöfartsnäringen i Sverige att jobba tillsammans i en grupp man döpt till "Vågrätt". Gruppen handlar om att skapa en arbetsmiljö fri från diskriminering och kränkande särbehandling.
– Det blev en boost efter allt som hände. Likabehandlingsarbetet satte fart och jag skulle säga att verket och hela sjöfarten vill ta i de här frågorna. Det finns en samsyn att fler kvinnor behöver komma in i branschen för att det ska bli en bättre arbetsmiljö, säger hon.
Vad är det som branschen går miste om med den sneda könsfördelningen?
– Du missar halva kompetensen. Mångfald är bra vid problemlösning. Jag vet också att många unga män tycker att arbetsmiljön blir bättre när det kommer fler kvinnor till arbetsplatsen. En del av machobeteendet försvinner, säger hon.
Enligt Cajsa Jersler Fransson är en viktig fråga för sjöfarten att det också går att skapa ett arbetsliv som går att kombinera med familjelivet. Det skulle göra att fler unga, både män och kvinnor, söker sig till sjöfarten.
– Men med det sagt så är det inte bara kvinnor som tycker att det är en viktig fråga. Det gör yngre män också. Det handlar snarare om en generationsfråga, säger hon.
Sjöfarten arbetar aktivt med att få fler kvinnor till branschen. Den senaste statistiken visar också att något har hänt. Vid den senaste intagningen till sjöbefälsutbildningen i Göteborg var 20 av 65 kvinnor.
– Målet är 30 procent kvinnor i ledande positioner i Sjöfartsverket till 2027. Samtidigt handlar det också om att få den som kommer in inom sjöfarten att stanna kvar. Vi jobbar mycket med att visa upp förebilder. Vi måste också visa att branschen finns. Att visa att ett jobb på sjön kan vara ett alternativ, säger hon.