Östgötatrafikens nya linjedragningar har inte oväntat fått kritik från vissa håll. En grupp Ättetorpsbor i Åby som regelbundet åker och handlar på Ica Maxi i Norrköping tillhör inte skaran som är nöjda med förändringarna.
– Det har inte blivit smidigare, berättar Anne-Marie Klevborn, 77.
Hon berättar att bytena i Åby är krångliga för pensionärer som åker till Mässvägen med matkassar och "dramaten"-vagnar.
– Vi saknar att kunna åka fram och tillbaka till Ica Maxi utan bussbyte, som vi gjorde förut. Om jag ska åka med linje 11 har jag tre–fyra minuters promenad mellan hyreshusen till hållplatsen vid Mässvägen. Men till hållplatsen vid Torshag och linje 12 – som passerar Ica Maxi – tar det 10–15 minuter beroende på årstid och underlag. Det är ingen väg jag vill gå med rollator, säger Anne-Marie Klevborn.
Småbarnsmamman Katarina Lundberg tar ibland bussen till Norrköping för att göra ärenden.
– Tidsmässigt har det blivit sämre. Beroende på hur jag lämnar på dagis upplever jag att det är mer väntan mellan bussbytena i Åby oavsett om jag ska till stan, Ättetorp eller Krokek.
Gun-Britt Tarulinna, 83, har ingenting emot att promenera kortare sträckor, men hon lider med dem som har svårt att gå.
– Det handlar inte om några jättestora avstånd till hållplatserna. Att det är så pass kuperat är ett större problem.
Claes Siesing, 74, berättar att bussresorna till affären i Åby är det enda som återstår när han har fått avslag på färdtjänstansökningarna och sträckan för lång för att gå.
– Det är lätt att bli isolerad när man inte tar sig någonstans. Buss fungerar för mig när jag får kliva på framme hos föraren där insteget är lägre. Nu har jag inte kunnat handla på veckor. Vad jag äter? Det blir mest soppor och konserver.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef vid Östgötatrafiken, berättar att det i höst ska byggas en hållplats på gamla E4:an, mitt för Ica Maxi, med anslutning till handelsområdet. Bakom byggprojektet står Norrköpings kommun.
– Då kan kollektivtrafikresenärerna från Ättetorp åka direkt från Mässvägen och handla på Ingelsta.
I övrigt upplever Mattias Näsström positiva reaktioner från Åby/Jursla, framför allt från dem som pendlar till stan.
– Men båda linjerna kan inte ha samma sträckning. Vi måste tänka dels på dem som ska till jobbet och jagar minuter, dels på dem som har lite mer tid på dagarna.