Foto: NTM Media/Content Studio
Ett av Norrköpings äldsta företag som funnits sedan 1907 kommer nu att återta sitt forna namn Weydes, och på så sätt stärka kopplingen till sitt ursprung.
– För kunderna kommer vi att förbli den helhetspartner inom bygg och hem som vi redan är. Sortimentet innehåller fortfarande allt som behövs för husets alla ytor. Vi kommer vistas i samma lokaler och erbjuda samma sortiment – men med ett nygammalt namn och ökade möjligheter.
Klicka här för att besöka Weydes nya hemsida.
Denna förändring, som sätts i rörelse i månadsskiftet april till maj, syftar till att återuppväcka företagets ursprungliga värderingar i en nutida kontext. I och med namnbytet vill de förstärka den företagskultur som resonerar starkt med både kunder och medarbetare. De vill komma närmare staden och kunderna igen.
– Genom historien har vi ställt till med många olika evenemang som blivit väldigt uppmärksammade. Till exempel målade vi om ett hus på cirka 22 minuter, då kom ungefär 800 personer dit för att titta. På den tiden, när vi sålde parfym, lät vi tillsammans med Norrköpings Tidningar, blanda vår parfym med tidningssvärtan vilket gjorde att alla tidningar doftade viol, berättar Peter Larson.
– Sammantaget har vi lämnat ett avtryck på Norrköping och det vill vi fortsätta göra. Nu senast anordnade vi en tävling där Norrköpingsborna fick leta upp guldrollers som gömdes runt om i stan. Det skapade mycket engagemang – precis som andra arrangemang vi anordnat förr om åren, berättar Peter.
Björn instämmer och tillägger:
– Vi är stolta över vår historia och därför tar vi tillbaka vårt namn.
År 1907 öppnade butiken och sedan dess menar Peter att de har arbetat på ett unikt sätt med kunden i fokus. Något som genomsyrat verksamheten är hur de har utvecklat skräddarsydda lösningar både för privatkunder och yrkesfolk.
– Framöver kommer vi fortsätta utvecklas och tillgodose kundernas behov med allt vad det innebär. Att vara lyhörda är mycket viktigt för oss och ett konkret exempel på hur det påverkat vår verksamhet är när vi tog in byggnadsvård i sortimentet, vilket våra kunder uttryckt ett behov av, säger Björn Holmér.
– De produkter vi säljer är av absolut högsta kvalitet, så det är det egna arbetet som avgör hur resultatet blir. Därför erbjuder vi tjänster där våra utbildade experter hjälper till att garantera bästa möjliga slutresultat, förklarar Peter.
De som arbetar inom organisationen är glada över att det gamla namnet ska tas tillbaka.
– Vi tar hand om varandra och våra medarbetare trivs verkligen här. Vi prioriterar att verksamheten mår bra och att det vi utstrålar är genuint, säger Björn.
För Björn, som nu tar över verksamheten i samma ålder som Peter gjorde när han trädde i kraft som vd, väntar en tid av spännande satsningar och stor potential som öppnar för kreativitet inom verksamheten.
– Att arbeta så nära våra kunder som möjligt är a och o för hur vi vill driva vår verksamhet. Tillsammans kliver vi nu in i en ny era där vi fortsätter underhålla och utveckla vår organisation för att erbjuda exceptionellt hantverk och sätta kunden i fokus. Nu satsar vi på att bygga upp Weydes 2.0! säger Björn avslutningsvis.