Tjänsten som medierådgivare innebär att hjälpa kunder att hitta rätt kanaler att marknadsföra sig i och optimera innehållet för största möjliga effekt. Martin Gustafsson, 34 år, som bor i Motala med sin sambo och två söner tycker att jobbet som medierådgivare är mycket varierande och spännande.
— En vanlig dag på jobbet kan se ut på många olika sätt, till exempel kan den innehålla kampanjbyggande, projektarbete och prospekterande av nya kunder. Ett möte med en ny kund kan börja med att vi presenterar vår mediemix, alltså alla våra kanaler, och sätter en kampanjplan utifrån kundens behov. Bredden av det vi erbjuder gör att kampanjplanen ofta skiljer sig från kund till kund vilket gör arbetet varierande, utmanade och väldigt roligt, berättar Martin.
För att kunna bygga en kampanj som är skräddarsydd efter kundens målgrupp och behov behövs alternativ gällande innehåll och val av plattform.
— Vi har en väldigt bred mediemix att erbjuda. Som kund kan du få hjälp med allt från innehåll i din marknadsföring till vilka kanaler vi rekommenderar för att nå den aktuella målgruppen. Det kan röra sig om allt ifrån webbproduktioner, grafiska profiler, annonsering i lokal nyhetsmedia till radio.
Som medierådgivare har du alltid flera parallella projekt i gång samtidigt och det är viktigt att du både kan arbeta operativt och systematiskt eftersom yrket innefattar båda delarna. Variationen i arbetet leder även till en viss flexibilitet.
— Vi kan till stor del planera vår egen tid beroende på när och hur vi vill arbeta. Vi har utgångstiden 8-17 och det viktigaste är självklart att vara tillgänglig för våra kunder. Men passar det bättre kan vi till exempel arbeta fram till kl. 15 och sedan jobba vidare de sista timmarna senare på kvällen. Vi har frihet under ansvar helt enkelt. Detta är mycket praktiskt för de som har småbarn och behöver vara lite mer flexibla i vardagen, säger Martin.
Arbetsdagarna påverkas inte bara av vilka arbetsuppgifter som ska utföras, utan präglas även mycket av omgivning och de kollegor som Martin arbetar med.
— Kollegorna är helt fantastiska. Vi är ett jättehärligt team där den stora variationen på åldrarna spelar stor roll för stämningen. NTM Media är en väldigt seriös arbetsgivare som erbjuder en stabil och trygg arbetsplats där vi som medarbetare kan frodas och utvecklas.
Det finns vissa gemensamma nämnare för vilka egenskaper som bör besittas för att passa som en medierådgivare, som till exempel att uppskatta mycket social interaktion, men annars anser Martin att hans team innehåller många olika typer av människor.
— Som individer i teamet är vi olika men det som är gemensamt för oss alla är att vi är sociala, lyhörda, har mycket humor och gillar att ha många bollar i luften. Dessutom är vi väldigt bra på innebandy.