Efter 16 år i butiken på Butängsgatan 44 är det dags för en nystart. Just nu förbereds öppningen av den nya lokalen på Järngatan 21 på Ingelstaområdet. Valet att flytta kom naturligt för syskonparet, arbetet med Ostlänken gör nämligen att deras nuvarande lokal inte kommer finnas kvar nästa år.
– Området ska vara tömt till december nästa år, så vi hade mer tid på oss, men när denna lokal dök upp bestämde vi oss för att flytta. Det passar dessutom perfekt med tanke på vårt 20-årsjubileum i år, säger Peter Svensson.
Familjeföretaget erbjuder måttanpassade kök och använder sig av svenska produkter i största möjliga grad. De har helentreprenad vilket innebär att du som kund får hjälp med hela processen.
– Vi har ett extremt brett och flexibelt utbud. Du kan få vilka mått du vill i köket och vilken kulör du vill – utan att det kostar något extra. Stor del av hantverkarna är anställda hos oss. Vi hade bara kunnat sälja kök, men vi vill veta att produkterna blir installerade på rätt sätt av erfaren personal, säger Peter.
Amelie utvecklar:
– Utöver helt nya kök så säljer vi nya luckor till befintligt kök, vitvaror, kakel och golv. Allt du behöver i köket egentligen. Förvaringslösningar som garderober, walkin closet, kommoder och tvättstugor, säger hon.
Under tiden som utförsäljningen av köksutställningarna på Butängsgatan pågår växer den nya butiken fram. Här kommer det finnas 15 interiörer, fördelat på 450 kvadratmeter.
– Tanken med nya utställningen är att vi ska visa större bredd där vi täcker över fler prissegment, det är Kolmårdskök 2.0. Allt kommer vara nytt och vi kommer erbjuda mycket mer än tidigare. Vi har byggt upp olika rum för respektive miljö. Man ser inte allt på en gång, bakom varje hörn finns något nytt att upptäcka, säger Peter.
Hur känns det inför öppningen?
– Det är väldigt spännande, som en nystart, säger Amelie.
– Personalen är väldigt taggad. Vi kommer att vara mer samlade i den nya butiken jämfört med tidigare, då vi har lager, kontor och fikarum på plats. Vi har arbetat hårt inför flytten, det är väldigt spännande just nu, säger Peter.
I samband med flytten har företaget valt att byta logga. På ett sätt återknyter den nya loggan till den första som företaget hade, eftersom båda frontas av en tiger. Den nya loggan är dock en uppdaterad variant.
– Vi ville modernisera loggan, den känns mer stilren och passar bättre för år 2024. Vi har också valt att lansera en ny hemsida som släpps i samband med öppningen av butiken, säger Amelie.
Invigningen av den nya butiken väntas ske i slutet av sommaren. Peter berättar att öppningen kan komma att bjuda på en eller fler överraskningar.
– Kanske finns det riktiga tigrar på plats, det vore coolt, säger han och skrattar.