Curt Nicolin Gymnasiet (CNG) ligger i framkant när det kommer till att anpassa programmen till branschernas verkliga behov. En viktig del som hjälper till att bidra med just detta är att ha aktuell och uppdaterad utrusning. Vård- och omsorgsprogrammet har nyligen investerat i ett program för förstärkt verklighet (AR), där eleverna bland annat kan visualisera och undersöka olika organ "i verkliga livet”.
– Detta ger en ökad förståelse för kroppen, dess uppbyggnad och funktion, säger Emma Misic, legimiterad Vård- och omsorgslärare.
Men detta är inte allt. Programmets senaste investering är en simuleringsdocka vid namn ”Nursing Anne”, som kan simulera allt från höjt blodtryck till panikångest. Med hjälp av denna får eleverna öva på situationer där både omvårdnad och medicinska insatser krävs.
– Dockan hjälper våra elever att kunna arbeta i komplexa vårdmiljöer. Den ger dem chansen att öva på att arbeta i team, samtidigt som övriga i klassen kan observera processen och både lära sig av sina klasskamrater och ge feedback på deras insats.
Emma förklarar att skolan vill förbereda sina elever så bra som möjligt inför det kommande yrkeslivet.
– Vi vill att våra elever ska arbeta i miljöer som är så nära verkligheten som möjligt, både här på skolan och när eleverna är ute på sin praktik, säger hon.
Hon får medhåll av eleverna från Vård- och omsorgsprogrammet.
– Det här är något som ger oss nya möjligheter i vår utbildning. Att öva olika vårdmoment på en docka känns tryggt. Konsekvenserna som uppstår när vi råkar göra fel blir inte samma som när vi övar på en riktig människa och då vågar man mer, säger Elliot och Isabelle i årskurs två.
CNG:s verkstad utgör en central del i skolans verksamhet. Industritekniska programmet nyttjar resurserna där dagligen, men även Teknikprogrammet. De använder verkstadens maskinpark flitigt genom att frekvent förlägga och utföra utbildningarna i de olika produktionstekniska ämnena. Här läser eleverna inte bara om produktionsteknik – utan arbetar också med det praktiskt. Därför har nya satsningar på utrustning som elever använder i sin utbildning gjorts även här.
– Att lära sig på riktigt är viktigt. Skolans ambition är att fortsätta ligga i framkant inom produktion och verkstadsteknisk utbildning, säger Stefan Abrahamsson, programrektor.
– Vi kommer i och med detta även att stå starka gentemot branschens kompetenskrav på framtida medarbetare. Morgondagens industriarbetare kommer att möta mer och mer automatiserad och digitaliserad produktionsutrustning.
CNG har haft möjlighet att modernisera maskinparken under ett antal år. För att ge några exempel på detta har de nu senast välkomnat två nya CNC-maskiner från Haas till verkstaden.
– I och med det, så har vi nu fem stycken toppmoderna Haas-maskiner, med samma moderna teknik som används ute på våra ägarföretag, säger Stefan.
Elever från Industritekniska programmet anser att uppdaterad utrustning öppnar nya möjligheter – och tycker att det känns bra att skolan satsar på dem.
– Det är väldigt kul att jobba i verkstaden. En anledning till det är att vi har professionell utrustning att arbeta med. När vi har varit på besök på företag har vi sett att de använder samma utrustning som oss. Då blir man försäkrad om att vi faktiskt skaffar sig kunskaper här som vi kommer att ha nytta av sen, säger Jonna och Sofia i årskurs två.