Annonssamarbete med Almi

Digitalt verktyg minskar returerna

Efter kontakt med Almi mångdubblades omsättningen.
Efter kontakt med Almi mångdubblades omsättningen.

För snart tio år sedan tog Andreas Källström och Gunilla Nilsson över Sweeptech, ett teknikföretag i Skänninge. De tillverkar plogar och säljer tillbehör och reservdelar till sopredskap. Efter kontakt med Almi mångdubblades omsättningen och nu står hållbarheten i fokus.

Native 23 maj 2023 10:30
Detta är ett annonssamarbete.

Renhållning i stadsmiljöer är inte särskilt konjunkturkänsligt. Det behövs alltid borstar, plogar och diverse tillbehör för traktorer, åkgräsklippare och andra fordon som ska hålla rent. 

– Kunderna uppskattar att vi säljer reservdelar och vi har haft stor efterfrågan från start men ändå var det svårt med lönsamheten de första åren, berättar Andreas Källström. Jag kontaktade Almi för att få hjälp med ett lån för att utveckla plogarna. 

Det var i samband med det han fick rådet att börja på Almis mentorsprogram.

– Det var jättevärdefullt! Jag lärde mig otroligt mycket av min mentor. Vi analyserade vad Sweeptech faktiskt erbjöd och hur vi kunde göra mer av det vi redan hade. Det slog väl ut och lönsamheten blev bättre. Dessutom ökade omsättningen.

Några år senare blev Andreas erbjuden coachningssamtal med Almi under ett års tid.

– För första gången gjorde vi en långsiktig plan för företaget och formulerade mätbara mål. Att stanna upp och få deras utifrånperspektiv var riktigt bra. Planen var att inom tre år dubbla omsättningen och ha 3-4 anställda. Och så blev det, konstaterar han.

Under samtalen väcktes även idén att utveckla ett digitalt verktyg. 

– Folk ringer ofta och frågade om våra sopredskap och vill veta hur de passar till just deras sopmaskin. Det handlar om fästen, modeller, antal borst och så vidare. Att förstå varandra är inte alltid lätt.

I december 2022 lanserades därför den digitala sopvalskonfiguratorn. Kunden matar in nödvändiga fakta, därefter visas förslag på borstar anpassade till deras maskin och behov.

– Målet är att reducera missförstånden och att färre returnerar vilket förstås är en klimatvinst. Men vi frigör också mer tid som vi kan ägna åt utveckling samtidigt som kunderna blir nöjdare när allt är rätt från början. 

Nyligen började Andreas på Almis hållbarhetsprogram. Genom en serie workshops får företagare i olika branscher vända och vrida på sin verksamhet för att göra mer hållbara val. Det har redan utmynnat i att en grupp studenter arbetar med att beräkna klimatavtrycket för vår elplog och undersöka alternativa tillverkningsmetoder och material.

– Vi är visserligen ett litet företag men vi ligger i framkant. Och vi kommer att bli större, sammanfattar Andreas.

Vill du veta mer om Almi och hur du rustar ditt företag för framtiden? Läs mer här.

undefined

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projekten finansieras av Almi, Region Östergötland och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

Information

Foto: Johan Ekfeldt (Frilans)

Text: Anna Eriksdotter (Studio Tusch)

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NT.