Cupra – en ny typ av sportbil

Bilmärket Cupra beskrivs som en uppstickare bland prestandabilar – en ny typ av sportbil med kaxig design. "Den liknar inget annat", säger Peter Gellett, säljare på Söderbergs bil.

Peter Gellett jobbar som säljare på Söderbergs sedan sex år. Här framför en Cupra Formentor.

Peter Gellett jobbar som säljare på Söderbergs sedan sex år. Här framför en Cupra Formentor.

Foto: Öst Media

Native2020-11-19 09:20
Detta är ett annonssamarbete.

Cupra är ett nytt lekfullt bilmärke med sina rötter i Barcelona, kanske har du hört talats om det tidigare? Dess ägare är bilföretaget SEAT och så sent som 2018 presenterades Cupra som ett nytt bilmärke.

– Sedan dess har jag längtat och sett fram emot att Cupra ska komma ut på marknaden, berättar Peter Gellett som arbetar som säljare på Söderbergs Bil. 

undefined
Cuprahörnan i Seatbutiken fylls på med fler bilar allteftersom det släpps fler modeller.

Den första Cuprabilen rullades ut i våras och bilmärket beskrivs som den nya sortens sportbil. Inte exklusiv, men ovanlig. Inte industriell, men smart. Inte skräddarsydd men speciell. En bil som passar för dem som gillar bilar – och framför allt för dem som gillar att köra bil. 

– Den liknar inget annat som finns på marknaden. Man får jättemycket bil för pengarna. Om vi tittar på bromsarna till exempel så är det bromsar av varumärken som används i riktiga sportbilar, säger Peter och fortsätter:

– För samma prislapp som du får en standardbil kan du nu få en riktigt bra bil. Det är ett prestandamärke för den vanliga människan.

undefined
Brembo. "Används i riktiga sportbilar", säger Peter Gellett.

Hur kommer det sig att prislappen inte sticker iväg lika mycket som på andra sportbilar?

– Det beror ju på att det ägs av Volkswagengruppen, där mängder av märken ingår. Tillsammans finns teknologin, de behöver inte uppfinna hjulet igen.

undefined
Peter Gellett jobbar som säljare på Söderbergs sedan sex år. Här framför en Cupra Formentor.

Under hösten har Cupras tredje bilmodell gjort entré på marknaden. Cupra Formentor – en suvcoupé – som, med sina 310 hästkrafter, går från 0–100 på 4,9 sekunder. Inom kort lanseras den även som laddhybrid.Peter beskriver designen som kaxig. 

– Den väcker uppmärksamhet, det gör den. Inte bara utseendemässigt. Fyra robusta avgasrör ger den ett mäktigt ljud och inuti är den både luftig och ombonad. Och titta här, säger han och pekar på den digitala instrumentpanelen.

– "Välkommen Gellett", står det. Tufft, va?

undefined
Mängder av digitala funktioner ser till att hålla dig uppkopplad och maximerar din körupplevelse. På ratten hittar du bilens startknapp.

Liksom andra modeller ur Cuprasortimentet kommer Formentorn med mängder av självklara trafiksäkerhetsfinesser. Och en snygg detalj som går igen i alla modeller är kopparfärgen, påpekar Peter.

– Logga, fälgarna och till och med sömmarna i klädseln går i den här kopparfärgen, det är en snygg detalj.

undefined
Formentorn har mängder av detaljer som ger körupplevelsen det där lilla extra.

Peter fortsätter:

– Det här är en frisk fläkt, jag tycker verkligen att man ska komma in och testköra en bil – då kommer man förstå vad jag menar.

"Fyra robusta avgasrör ger den ett mäktigt ljud", säger Peter Gellett.
"Fyra robusta avgasrör ger den ett mäktigt ljud", säger Peter Gellett.
Karta: Söderbergs Personbilar
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NT.