När Åsa Börjesson, begravningsrådgivare, skulle påbörja sin tjänst hos Östgöta Begravningsbyrå berättade Fredrik Blomberg, som äger verksamheten, att de ser sig själva som medvandrare till människor som befinner sig i sorg.
– Då kände jag att det vill jag vara. Innan jag började arbeta här trodde jag att det mest skulle handla om att träffa ledsna människor, men det var inte som jag förväntade mig, tvärtom – det här är världens finaste arbete.
Hon fortsätter:
– Vi är ofta med de berörda familjerna hela vägen från första telefonsamtalet till gravsättningen vilket gör vår relation väldigt speciell och arbetet meningsfullt. Det är en av många anledningar till att jag älskar mitt arbete.
– Vårt arbete är givande på många sätt, men den återkoppling vi får betyder särskilt mycket för oss. När en anhörig säger att det känns som att de känt oss sedan innan, då vet vi att vi lyckats skapa en trygghet, säger Fredrik Blomberg, ägare av verksamheten och begravningsrådgivare.
Östgöta Begravningsbyrå är verksamma i Norrköping, Finspång, Söderköping och Valdemarsvik. De gör även hembesök till de som i sin sorg inte orkar besöka respektive byrå.
– Anledningen till att vi etablerat oss på flera orter är att vi vill finnas nära till hands. Ofta är det en trygghet för människor att ha kontakt med någon man känner till och det som motiverar oss är förtroendet och relationen som uppstår mellan oss och de anhöriga, säger Fredrik.
Personalen strävar efter att ett besök hos dem ska kännas som att komma hem till vänner.
– Vi är inte bara ett företag utan vi är en hjälpande hand i människors svåraste stunder. Kontakten mellan oss och de anhöriga anpassas efter behov, men vi vill alltid att de ska veta att de kan kontakta oss när som helst, oavsett tid på dygnet. Det är vårt sätt att erbjuda stöd och värme när det behövs som mest, säger Åsa.
– När du ringer oss är det alltid någon av oss som svarar, vi använder oss inte av något telefonpassningsföretag, tillägger Fredrik.
Som begravningsrådgivare är det är viktigt att sätta sina egna värderingar åt sidan och i stället fokusera på att förstå vad de anhöriga önskar.
– Vi är duktiga på att känna in vad som passar en specifik familj och föreslår ibland små detaljer som kan göra ceremonin mer personlig, men det viktiga är inte vad vi tänker utan vad de anhöriga vill. Många väljer oss utifrån att de har någon koppling till någon vi hjälpt tidigare eller att de har varit på en begravning där de träffat på oss. Där ser de med egna ögon hur vi arbetar, förklarar Fredrik.
Åsa instämmer och tillägger:
– Vi gör allt. Vi svarar i telefon, städar lokalerna, vi bäddar ner avlidna, genomför begravningar, träffar familjer och allt som tillkommer. Det blir som en helhet att ansvara för. Jag skulle inte vara bekväm att bara ha hand om en liten del. Fredrik, som äger verksamheten, är lika involverad som vi andra. Vi tror på att vara en sammanhållen enhet, och vi lär känna varje aspekt av vårt arbete.
– För oss är det viktigt att vara lyhörda och skapa trygghet i en situation där många känner sig osäkra, säger Fredrik avslutningsvis.