Slutet gott, men inte allting gott. Air France-KLM köper konkursboet SAS och plötsligen finns det motsvarande nästan tretton miljarder kronor i färskt kapital för nystarten. Fast dagens aktieägarna får just ingenting. SAS kommer att avnoteras från börsen och aktien är i praktiken helt värdelös.
Det senare är väl möjligen måttligt överraskande. Fast innebär ändå att över 135.000 svenska aktieägare förlorar sina insättningar. "Det är ett katastrofalt besked för de aktieägare som fortfarande har SAS i sin portfölj, trots alla de varningar som har framförts under lång tid" säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson.
Det har han naturligtvis rätt i. Samtidigt föreligger här ett pedagogiskt problem. Under lång tid har SAS-handeln verkligen handlat om högriskpapper. Samtidigt hävdas hela tiden behovet av långsiktighet och "is i magen" när det mullrar på börsen. Många aktieägare – som redan tidigare förlorat besparingar – hade nog hoppats på åtminstone något i slutändan.
En annan förlorare är förstås svenska staten, även om man gjort alldeles rätt som inte pumpat in mer pengar i konkursboet. Fast vi minns ju också dåvarande näringsminister Maud Olofsson, som ordnade över en miljard i statliga stödpengar för en nyemission, eftersom hon trodde att SAS skulle bli "konkurrenskraftigt mot det tuffaste konkurrenterna" och "ge svenska skattebetalare en marknadsmässig avkastning på det investerade kapitalet".
Tanken var dock att sälja statens andel i SAS när tiderna blev bättre. Det blev de aldrig.
Nu tar istället Europas största flygbolag över och SAS blir mindre skandinaviskt än någonsin. Norrmännen har sedan tidigare hoppat av och nu kommer SAS vidare äventyr att bli en marginalanteckning också för svenska staten. Danskarna finns visserligen kvar, förmodligen med den tveksamma och något meningslösa förhoppningen att Kastrup ska bli nytt högkvarter – trots att de avgörande besluten kommer att fattas i Tremblay-en-France i vilket fall som helst. När finansminister Nicolai Wammen (S) med sedvanligt blomsterspråk pratat om SAS betydelse för att både föra ut danskar i världen och låta världen komma till Danmark, finns det onekligen anledning att vara tacksam för att Sverige inte är med på den turbulenta flygresan!