Vad kommer först, hönan eller ägget? Denna klassiska fråga kan i mer politiska sammanhang leda fram till ett moment 22. Ett bra exempel är den ganska långsamma elektrifieringen av tyngre transporter.
Enligt Åkeribranschen samverkar härvidlag flera faktorer. Enkelt uttryckt kan man dock säga att utan tillräckligt många elektriska lastbilar finns det litet intresse av att sätta upp laddstationer eller batteribytesstationer. Samtidigt som alltför dåliga möjligheter till laddning begränsar intresset för elektrifiering inom transportsektorn.
Någonstans måste man dock börja och det kan nog vara som Åkeribranschen påpekar, att det kan behövas flera olika lösningar. Såväl vätgas som biobränslen är relativt bra alternativ. Fast att bygga flera olika sorters "pumpar" kan samtidigt bli kostsamt. Därför är det önskvärt att dessa byggs på ett mindre antal samordnade platser.
Det är i detta ljus man ska se Drivers First AB förhoppningar om att få bygga en stor så kallad hubb för tung trafik vid Klinga, utanför Norrköping. På tisdag ska samhällsplaneringsnämnden ta ställning till företagets optionsavtal och man får verkligen hoppas att förslaget går igenom.
Den föreslagna lösningen är en stor anläggning, med bland annat goda laddningsmöjligheter för tyngre fordon. Uppställningsplatser under trygga former ska garanteras, liksom tillgång till såväl restauranger som hotell för övernattning. Det är alltså fråga om betydligt mer än en vanlig rastplats vilken som helst. Tanken är förstås att Klinga ska bli ett naturligt huvudstopp för långväga trafik genom Sverige. Läget vid motorvägen är självklart, men också den relativa närheten till Stockholm. I sammanhanget är det inte oväsentligt att Norrköping redan fungerar som ett kommunikationsnav med väg, järnväg och hamn (samt flygplats).
Det föreligger dock viss brådska i frågan. För även om det ännu går ganska trögt, kan vi lugnt räkna med att satsningar på laddstationer för tung trafik så småningom kommer att växa fram på flera ställen. Om de inte hamnar i Norrköping, så någon annanstans. Fast det finns förstås bara ett begränsat intresse av att bygga stora stationer på ett fåtal platser. Om etablering redan fortgår här minskar risken för att någon annan hinner först.