”Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck” ryter Carl-Oskar Bohlin (M) på X (tidigare Twitter). Och det har han förstås en poäng i, med tanke på det farliga trafikkaos som utbrutit efter det möjligen oväntade snöovädret.
Förvisso har Bohlin också en poäng när han vidare skriver att "det allmänna är dock inte ensam part här. Egenansvaret är också mycket omfattande i denna övergångsperiod".
Fast då borde han kanske titta sig själv i spegeln först. För också statsråd har egenansvar. Att driva politiska frågor och vid behov anpassa lagarna.
Att det över huvud taget föreligger risk för att någon kör ut i snön med sommardäck på bilen beror ju på att tiden för däcksbyte är så kort. För ett antal år sedan ändrades förbudet mot dubbdäck från den siste april till den femtonde i samma månad. Sedan dess råder ofta ett lätt kaos på däcksfirmorna, när många bilister ska byta däck samtidigt. Att vänta till sista minuten kan vara riskabelt, för i värsta fall tar tiderna slut.
Fast ymnigt snöfall en bit in på våren är faktiskt inte helt ovanligt. I värsta fall kan väderleken till och med ändras under dagen.
Och så står människor där med sin tvättade hals. Eller åtminstone sommardäck på bilen.
I andra fall väntar folk – klokt nog givet omständigheterna – att byta. Däckfirmorna står plötsligt utan kunder, fast sedan lär kalabaliken att bli desto värre. Magnus Jansson på Däckland sammanfattar säkert vad många känner när han påpekar att "det var bättre som det var tidigare, att man fick ha kvar dubbdäck under hela april månad".
Privatpersoner kan nu följa Bohlins uppmaningar på ett annat sätt och köra på så kallade året runt-däck. Sämre under både vinter och sommar, men vad gör man?
Eller så kan de be Bohlin och regeringen att ta sitt ansvar. För infrastrukturfrågor är faktiskt i högsta grad ett politiskt ansvarsområde och att gnälla för mycket på bilisterna känns illa, när det är uppenbart att bristfällig snöröjning är det stora problemet. Sedan tidigare har det för övrigt varit ett framfört moderat önskemål att förlänga tiden man får köra på dubbdäck, så varför inte nu?
Bohlin har dock gjort sig känd för egenansvarets främsta uttolkare även tidigare, då i samband med vad som beredskapsmässigt kan krävas av gemene man i händelse av krigsrisk. Fast den verkligt ansvarige i frågan är förstås infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som också han låter meddela att "alla har ett eget ansvar att inte förvärra situationen ytterligare".
Fast det gäller ju året runt, i alla trafiksituationer. Och nu är alltså frågan vilket ansvar regeringens statsråd tar.