Taximarknaden behöver avregleras

Det borde inte vara så svårt att fixa fler jobb inom taxibranschen.

Det är för svårt att bli taxichafför.

Det är för svårt att bli taxichafför.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2024-08-01 05:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Om någon vill betala för en vara eller tjänst uppkommer ett arbetstillfälle. Ibland kräver dock lagstiftning och myndigheter särskilda tillstånd för att få arbeta. I vissa fall har man särskilda legitimationer, exempelvis läkare, där man har ansett det nödvändigt att ställa särskilda krav. Man måste dock alltid ställa sig frågan: Varför?

Taxibranschen hade efter pandemin en stor brist på förare enligt Svenska Taxiförbundet. Men hur är det möjligt? I Sverige har vi ett stort utanförskap och att köra taxi borde vara ett yrke till vilket trösklarna är låga. I realiteten torde det viktigaste vara ett körkort och fordon tillåtet att föra fram i trafiken. Om en bransch behöver folk och det finns många som skulle kunna ta jobben borde det lösa sig snabbt.

Sanningen är att det är betydligt mer komplicerat än så. För att lagligt köra taxi i Sverige behöver du taxilegitimation. Förutom grundläggande krav att du ska vara minst 21 år, ha haft B-körkort i minst 2 år, uppfylla vissa medicinska krav så ska du göra ett särskilt förarprov hos Trafikverket där din lämplighet som förare ska godkännas. I detta prov examineras du på flera moment som till exempel ekonomisk körning och navigering med GPS.

I en bransch där det råder brist på yrkesverksamma förare måste man fråga sig om det finns något riktigt syfte med särskilda krav och tillstånd. Gällande just taxi är det viktigaste att föraren får köra bil. Samma krav på körkort och fordon som gäller för andra trafikanter måste räcka. Visst kan det vara bra att ens förare kan läsa en GPS, men ska vi verkligen behöva ha en myndighet som kontrollerar det? 2 års-kravet på körkort är ett av de största hindren för att fler ska kunna bli förare.

Taxilegitimation lyfts ofta som en garanti för att endast lämpliga förare blir taxichaufförer. Att bli körd ensam i en bil, ofta till ens hemadress, är en sårbar situation. Att åka svarttaxi kopplas ihop med ökad risk att bli utsatt för brott. Det är dock viktigt att komma ihåg att de som kör svarttaxi redan begår ett lagbrott. Benägenheten att begå även andra brott torde vara högre. Det är heller inte så att Trafikverket gör någon bedömning av brottsbenägenhet annat än ett utdrag ur belastningsregistret.

Att folk åker svarttaxi är ett symptom på att det finns för få yrkesverksamma förare. Det är passagerarna som får betala högre priser för färre taxiturer samt många som på grund av kraven inte kommer ut på arbetsmarknaden.