Som Uppdrag granskning uppmärksammat senast i går onsdag, verkar det inte finnas något slut på misstankarna mot Sjöfartsverket i Norrköping. Det har rentav yppats misstankar om att verket gjort sig skyldig till grundlagsbrott, genom att ha fattat beslut om det beryktade köpet av räddningshelikoptrar från den italienska tillverkaren Agusta Westland 2012. Detta innan riksdagen hunnit ta ställning till huruvida några nya helikoptrar skulle köpas in över huvud taget.
Regering och riksdag ställdes alltså inför fullbordat faktum, vilket bland annat upprörde riksdagsledamoten Mikael Oscarsson (KD), men eftersom dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) tog Sjöfartsverkets agerande i försvar rann affären ut i sanden – den gången. Som vi emellertid påpekade i en ledare 20/10 -12 kan Sjöfartsverkets agerande ha kostat skattebetalarna miljoner.
Bakgrunden var det i sig dåliga beslutet några år tidigare att lägga ner försvarets civila sjöräddning. Statens haverikommission hade kritiserat den rent civila verksamhet som ersatt den militära, eftersom helikoptrarna var för få och för små. Jämfört med exempelvis kapaciteten vid Estoniakatastrofen hade en farlig nedrustning genomförts, anmärkningsvärt nog utan större medial uppmärksamhet.
Statens haverikommission hade härvidlag jämfört med Försvarsmaktens Helikopter 10, populärt kallad Superpuma. Efter att försvarets räddningsverksamhet upphört stod nio sådana lediga och ett förslag var därför att låta Kustbevakningen tills vidare ta över sjöräddningen – med just ovanstående Superpumor. En om inte annat kostnadseffektiv lösning, som emellertid hotade Sjöfartsverkets verksamhet.
Därmed blir den hastiga affären, hemlighetsmakeriet och de ilskna reaktionerna begripliga. Sjöfartsverket var helt enkelt ”tvunget” att köpa helikoptrar innan riksdagen hann fatta beslut, eftersom det fanns risk för att riksdagen skulle rösta ”fel”! Uppgifter i Uppdrag granskning förefaller påvisa att avtalet hade skrivits på hela två månader innan riksdagsbeslutet. Verket har lyckats undgå offentlighetsprincipen genom att i vissa fall använda privata epostkonton. Efter att Uppdrag granskning började nysta upp affären i våras köpte Sjöfartsverket dessutom pr-tjänster och advokater för 1,3 miljoner kronor, vilket är mer än vad lagen om offentlig upphandling tillåter.
Den stora frågan nu blir: kommer ansvariga politiker (vi har ju ändå bytt regering) att ta tag i härvan eller åter låtsas som det regnar?