Allting hänger samman. För att kunna avlasta Norrköpings centrum när Östra Promenaden byggs om, och blir enfilig även i södergående riktning, måste Johannisborgsförbindelsen byggas. Fast den är bara halva svaret på frågan om framtidens logistik i Norrköping. Kommunen bygger Johannisborgsförbindelsen och staten ska, genom Trafikverket, bygga Händelöleden.
Trafikverket ska och Trafikverket måste – för utan Händelöleden ställs inte bara Norrköping utan också Finspång (och i förlängningen stora delar av Östergötlands näringsliv) inför en kris som faktiskt duger att genomföra med den pågående kalabaliken kring Cementa.
Händelöleden ska ju skapa transportmöjligheter till den utbyggda Pampushamnen, utan att tunga transporter från Siemens som i dag ska behöva transporteras genom Norrköpings centrum. I dag saknas nödvändig infrastruktur och man kan säga att staten, genom Trafikverket, bryter mot tidigare avsiktsgemenskap genom att skjuta bygget av Händelöleden på en osäker framtiden.
Egentligen går det inte att skjuta på bygget av Händelöleden, eftersom den är av så stor betydelse för Siemens verksamhet. Har inte Trafikverket tagit hänsyn till – i förlängningen – att Siemens produktion i Finspång rentav hotas? Däri ligger likheten med Cementakrisen, att vi riskerar ställas inför en faktisk avindustrialisering.
Därför är det utmärkt att berörda parter på NT Debatt 30/9 påpekar hur akut situationen är. De verkställande direktörerna för Norrköpings Hamn (Henrik Åkerström), Siemens Energy AB (Hans Holmström) och Östsvenska handelskammaren (Simon Helmér) flankeras av kommunstyrelsens ordförande i Norrköping respektive Finspång Olle Vikmång (S) och Ulrika Jeansson (S) samt Kaisa Karro (S), regionstyrelsens ordförande i Östergötland. De är alla på goda grunder oroliga, upprörda och påpekar Trafikverkets hittillsvarande agerande därtill inte hänger samman med de investeringar som redan gjorts i form av bland annat Kardonbanan.
Det återstår att se huruvida Trafikverket förmår reagera på detta allvarliga inlägg. Eller för den delen huruvida Trafikverket kan agera. För vi bör inte döma verket mer än vad det har ekonomiska resurser att genomföra och härvidlag är frågan därför i högsta grad politisk. Regeringen bör tillfrågas om hur den ämnar agera för att möjliggöra Händelöledens genomförande – som är ett riksintresse.