Det har kallats både kapning och lufthavets sjöröveri. Visst var det helt exceptionellt när regimen i Belarus tvingade ett civilt passagerarplan från Ryanair att avbryta sin flygning mellan Aten och Vilnius – över belarusiskt luftrum – och landa i Minsk, därtill "eskorterat" av jaktflyg. Operationen doldes amatörmässigt som att det skulle finnas ett bombhot mot planet. I själva verket ville regimen komma åt den belarusiske dissidenten Roman Protasevitj, vilket nu i värsta fall riskerar minst femton års fängelse.
Att på detta sätt bryta mot internationell rättspraxis kan dock straffa sig för Belarus diktator Alexander Lukasjenko (som ännu lever kvar i vanföreställningen att han styr över Vitryssland, sådant landet såg ut före det nationella uppvaknandet förra året). Enligt denna praxis har visserligen varje land självklart rätt att kontrollera sitt eget lufthav, men får inte utan skälig anledning ingripa mot internationell trafik. Att gripa dissidenter som råkar befinna sig på flygplan under överflygning är verkligen ingen skälig anledning – och insatsen med jaktflyg gör hela historien ytterligt allvarlig.
På sätt och vis är det synd att flygbolaget var det Irlandsbaserade Ryanair. Man kan ju fundera på hur reaktionerna blivit om det varit ett flygplan från ett franskt bolag, för att inte tala om ett amerikanskt...
Frågan är emellertid till och med större än Belarus. Respekten för internationell praxis i flygfrågor är grundmurad och en förutsättning för att den globala flygtrafiken ska fungera. Om Lukasjenko kommer undan med sitt faktiskt exempellösa agerande, riskerar det att sätta en mycket dålig standard. Då finns risk för att andra ljusskygga regimer gör på samma sätt.
I skrivande stund ska EU mötas för att om möjligt enas om mer än "skarpa" protester eller svaga sanktioner mot enskilda makthavare i Belarus. Vad som behövs är hårda och kännbara ekonomiska påtryckningar. Det hade förstås varit mycket lättare med en mer offensiv amerikansk president som allierad än Joe Biden, vars låt gå-linje tyvärr liknar företrädaren Donald Trumps alldeles för mycket.
På tisdagen ska också den svenska Exportkreditnämnden (EKN) fatta definitivt beslut i frågan om ekonomiska garantier för Siemens turbinförsäljning till Belarus. En fråga som säkert väcker blandade känslor i Finspång, men där allting annat än ett nej från EKN vore en sensationell skandal.