Dyrt blir det. En flermiljardsatsning. Fast utslaget på hur lång tid det tagit via idé till byggstart blir kostnaden per år inte så hög!
Så kan man skämta, fast lustigheten påvisar samtidigt var huvudproblemet varit. Inte kostnaden, för nya vägar är sällan billiga (åtminstone om de ska bli bra). Utan att det tagit så enormt lång tid att komma till skott, eller snarare första spadtag.
Man borde kanske inte ropa hej? För även om ministären Kristersson nu har fattat sitt beslut, är ju första spadtaget verkligen inte tagit ännu. Dessutom flyttas den östgötska flaskhalsen egentligen bara norrut. Densamma har förvärrades rentav när Östra Promenaden byggdes om och Johannisborgsförbindelsen väntar vi fortfarande på.
Nog är det så att en del beslut inom trafikpolitiken fattas i helt fel ordning.
Detta till trots är det bra att bygget av Förbifart Söderköping nu äntligen kommer att dras igång. Den här gången lär inte ens några hasselsnokar kunna sätta stopp för planerna.