Grön fundamentalism hot mot miljövänliga bilar

Köpare av stora, dyra elbilar belönas. Köpare av små, billiga hybridbilar bestraffas.

Regeringen vill bestraffa köpare av miljövänliga laddhybrider.

Regeringen vill bestraffa köpare av miljövänliga laddhybrider.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Ledare2020-12-02 07:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Enligt branschorganisationen Bil Sweden kommer andelen miljövänliga så kallade laddhybrider – bilar med både förbrännings- och elmotorer, som går att ladda externt – inte längre att öka. Förklaringen är anmärkningsvärt nog januaripartiernas miljöpolitik.

Bakgrunden är förslagen till förändringar av bonus-malussystemet, som leder till att elbilar helt utan förbränningsmotorer visserligen får ökad bonus, medan den sänks för hybridbilar och försvinner också för mycket snåla "vanliga" bilar.

Problemet är att elbilarna ännu är få, dyra och har begränsad kapacitet vad avser framför allt räckvidd. För många konsumenter är de fortfarande för dyra och/eller opraktiska. Det är förhoppningsvis en situation som kommer att förändras med tiden, men just nu är det dagens verklighet som gäller. Och då är framför allt laddhybrider ett bra alternativ. Också riktigt snåla bensin- och dieseldrivna småbilar med låga utsläpp borde ha en framtid under åtminstone en övergångsperiod, men köpare av dessa ska alltså bestraffas framöver.

Små billiga bilar med förbränningsmotor bestraffas och stora dyra bilar med elmotorer belönas! En politik med uppenbart negativa klasskonsekvenser.

Fast också en politik som i praktiken skadar miljön. Det går inte att tvinga fram ökad försäljning av elbilar, så länge desamma är fortsatt dyra och har kort räckvidd medan laddstationerna lyser med sin frånvaro. I detta läge är det naturligtvis miljömässig idioti att bestraffa framför allt laddhybrider, men utvecklingen förvånar inte. Den andas den gröna fundamentalism som Miljöpartiet ofta gjort sig känd för. Som bygger på teoretiska resonemang, tar lite hänsyn till de faktiska utfallen och saknar eftertanke.

Samtidigt som Bil Sweden fruktar att också förändrad förmånsbeskattning kommer att leda till minskad nybilsförsäljning har bonus-malussystemet redan fått negativa effekter för försäljningen av lätta lastbilar. Många skjuter helt enkelt upp nyinköp så långt det går och den utvecklingen lär förstärkas ytterligare givet den ekonomiska påfrestningen under coronakrisen.

Att Miljöpartiet förmodligen struntar i detta är beklagligt, men knappast överraskande. Däremot att Centern som ett av januaripartierna skulle ställa sig bakom en politik som missgynnar de småföretag partiet under andra omständigheter alltid säger sig värna.