Gör Östersjön säkrare

Foto: Kustbevakningen

Ledare2018-08-13 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Lastfartyget Makassar Highways grundstötning, som resulterade i ett oljeutsläpp i Tjust skärgård, har lyft behovet av åtgärder för att öka säkerheten på Östersjön. Och frågan blev inte mindre aktuell efter att ännu ett fartyg gått på grund i svenska vatten, i Öresund utanför Helsingborgs hamn.

I ett svar till en insändare (NT 9/8) skrev miljöminister Karolina Skog (MP) och oppositionsrådet i Norrköping Mia Sköld (MP) att hela regelsystemet för transporter i Östersjön bör ses över tillsammans med övriga Östersjöstater. Tyvärr kan dock det här vara enklare skrivet än gjort.

Något som visar hur på krångliga frågorna kan vara är det förslag som lades i september 2016 av Nordiska rådets konservativa grupp – som leds av Moderaternas försvarspolitiske talesperson Hans Wallmark. Förslaget syftade till att öka säkerheten i Öresund genom att införa lotsplikt. Men konservativa gruppen konstaterade redan i sin skrivelse att det var svårt att vidta åtgärder för att säkra trafiken: ”Vill man ändra dagens regelverk räcker det inte att Sverige och Danmark är överens, eller ens hela Norden och Östersjöländerna. Passagen genom Öresund regleras dels av ett avtal som är 150 år gammalt och dels genom havsrättskonventionen.”

Gruppens lösning för hur det ändå ska gå att agera i relativ närtid var att föreslå en miljöcertifiering. Resonemanget var följande: ”I väntan på ett omförhandlat traktat skulle en miljömärkning för rederinäringen vara ett alternativ; där skulle man kunna ha som certifieringskrav att rederier förbinder sig att inhämta lotsassistans för fartyg som bär olje-, gas- eller kemiprodukter genom Öresund. Syftet skulle vara att ge ett mervärde för rederierna att begära lotsassistans.”

Konservativa gruppens förslag om en miljöcertifiering kan med fördel utökas med kriterier för säkrare transporter i hela Östersjön. Därmed kan en positiv förändring förhoppningsvis ske snabbare.

Vägledande för det övergripande arbetet med att säkra transporterna i Östersjön bör vara att inte hindra den fria handeln eller tvinga fram en flytt av gods från båtar till lastbilar. Snarare bör sjötransporterna öka, men på ett hållbart och säkert sätt.