Svårt motstånd för Saab i Finland

Saab Gripen är en utmärkt stridsflygplan, men Sverige står utanför Nato och försvarets underfinansiering oroar.

Gripens förmodligen svåraste konkurrent, Lockheed Martin F-35 Lightning.

Gripens förmodligen svåraste konkurrent, Lockheed Martin F-35 Lightning.

Foto: AP/TT

Ledare2021-04-20 06:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Förra gången – 1992 – snuvades Saab på kontraktet av amerikanska Boeing F-18 Hornet, när Finland skulle köpa nytt stridsflygplan. Dels ansågs leveranserna av det relativt beprövade Hornet tryggare än splitternya Saab Gripen, som ännu inte ens börjat levereras till det svenska flygvapnet. Dels kan man tänka sig att finländarna gärna ville köpa amerikanskt när man äntligen hade chansen att närma sig Nato efter kalla kriget.

Nu är det dags igen och Saab är åter med i striden om Finlands nya stridsflygplan, som ska ersätta just de Hornet man köpte för knappt 30 år sedan. Nu är Gripen ett synnerligen etablerat flygplan, med erkänt låga driftskostnader, få olyckstillbud och därtill som del av en paketlösning som även omfattar radar- och stridsledningsplanet Global Eye.

Också Boeing är med i slutstriden, i form av den uppdaterade Superhornet, fast många räknar nog i så fall Lockheed-Martin F-35 Lightning som en svårare motståndare, dock inte utan skönhetsfläckar. F-35 är visserligen toppmodernt och har mycket låg radarsignatur, men är också dyrt som stryk och långt ifrån bäst på alla punkter.

Kanske är F-35:s största förtjänst att det säljs av USA och redan köpts av många andra Nato-länder. Precis som 1992 skulle ett finskt köp innebära öppningar för Finland västerut, medan svenska Gripen i den meningen snarare skapar politiska inlåsningseffekter – åtminstone så länge de svenska Socialdemokraterna inte ens vill diskutera Nato-frågan.

Därtill kan ett finskt köp indirekt innebära ökade svenska försvarskostnader. I försäljningspaketet ingår harmonisering av svenska och finska Gripen, vilket faktiskt innebär ytterligare modernisering av de svenska planen. Utmärkt på alla sätt och vis förstås, men något som det saknas stöd för efter 2026 i försvarsbeslutet. Lägg därtill att detsamma förmodligen redan är underfinansierat och vi inser att vi än en gång står inför uppslitande försvarspolitiska strider, samtidigt som trovärdighet är av stor betydelse för Finlands val.

Naturligtvis bör vi ställa upp på de finska kraven, i händelse av ett finskt köp av Saab Gripen. Fast då måste också regering och riksdag ställa upp på en generösare försvarspolitik så att inga nya så kallade svarta hål uppstår.