Elektrisk industri kräver nysatsning på Kungsängen

Genom att garantera ett långsiktigt ägande finns utmärkta förutsättningar att locka nya industrier till Norrköping.

Heart Aerospace ES-19 är ett flygplan vi gärna vill se i Norrköping.

Heart Aerospace ES-19 är ett flygplan vi gärna vill se i Norrköping.

Foto: Heart Aerospace

Ledare2023-02-07 15:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Sitt industriella förflutna till trots, har det varit si och så med nya storsatsningar i Norrköping. För nu ganska länge sedan missade vi möjligheten att få ett militärt centrallager till staden, vilket i ett slag hade gjort flygplatsen relevant för överskådlig framtid. Därefter har vi två gånger missat chansen att få batterifabriker hit.

Eller missat och missat – konkurrensen har naturligtvis varit hård. Ändå får man känslan av att dåvarande kommunledningar inte riktigt haft högsta tempo när frågorna behandlades.

Förhoppningsvis blir det annorlunda den här gången. Chansen finns eftersom Heart Aerospace just beslutat att de inte kommer att bygga sin nya flygplansfabrik på Säve gamla flygplats utanför Göteborg (nt.se). Upprustningen av flygplatsen skulle helt enkelt bli för kostsam. Nu söker man en ny etableringsort och det är då Norrköping kommer in i bilden.

Flygplatsen i Norrköping med dess dåliga lönsamhet har varit något av ett sorgebarn under många år, men genom flygets elektrifiering förändras förutsättningarna. Sedan någon tid tillbaka föregår en satsning på el- och drönarflyg. Vad Norrköping kan erbjuda är då en välskött flygplats med förhoppningsvis goda möjligheter för ett företag som Heart Aerospace att inte bara etablera verksamhet i Norrköping, utan på sikt också expandera verksamheten. Eftersom det redan i inledningsskedet handlar om 500 arbetstillfällen är det inte någon obetydlig industrisatsning, när stora elflygplan ska byggas.

Och det är så vi bör se saken – som en industrifråga. Det är något helt annat än bolag som "bara" vill flyga från Kungsängen. Däremot är förstås blotta förekomsten av en bra flygplats en grundförutsättning för verksamheten och, som underkännandet av Säve flygplats påvisar, får det inte heller föreligga några större upprustningsbehov.

Vad Norrköpings kommun under dessa omständigheter kan göra är först och främst att snabbt erbjuda goda etableringsmöjligheter. I den mån det finns särskilda behov av åtgärder på Kungsängen bör man också vara generös med att möjliggöra sådana snabbt. Den nya kommunledningen förefaller mer på hugget än den gamla, vilket i så fall är glädjande.

Fast det finns också en långsiktig aspekt. Man måste från kommunledningens sida vara mycket tydlig med att det inte längre är aktuellt att ens överväga en nedläggning av flygplatsen, nästan oavsett omständigheter. Att man tvärtom kommer att garantera ägandet under överskådlig tid. Härvidlag finns det tack och lov liten anledning att frukta något så länge Borgerlig samverkan styr Norrköping.