Det svenska bolaget Scandinavian Motorcenter har tillverkat svenska registreringsskyltar det senaste decenniet. Kontraktet löper snart ut, varför Transportstyrelsen genomförde en ny upphandling under våren. Denna gång vann ett dotterbolag till den tyska koncernen Tönnjes upphandlingen, efter att ha erbjudit ett 40 procent lägre pris.
Inom Tönnjes-koncernen ingår också det ryska bolaget Znak, som även dem tillverkar registreringsskyltar. Znak ägs till 45 procent av den ryska politikern Valerij Andrejevitj Ponomarjov, en av landets rikaste politiker som också stödjer Rysslands krig i Ukraina.
Det är som upplagt för ännu en säkerhetsläcka på myndigheten, som var i blåsväder för sin uppseendeväckande naivitet så sent som 2017. Den som tillverkar registreringsskyltar har också tillgång till fordonsregistret, inklusive samhällsviktiga fordon. Polisbilar, ambulanser och så vidare. Det handlar alltså om rätt så viktiga pusselbitar som säkerligen kan vara av intresse för en fientligt sinnad stat.
Transportstyrelsen hävdar att anbudsgivarna har garanterat att inga läckor kommer ske eftersom man skrivit på ett avtal som kräver just det. Det är faktiskt nästan så man häpnar. Det finns inget sätt som Transportstyrelsen kan garantera att det kravet kommer att efterlevas. Det är därför svårt att se Transportstyrelsens agerande som något annat än ett uttryck för funktionell dumhet.
Funktionell dumhet kan snabbt förklaras som en organisatorisk dysfunktion som karaktäriseras av feghet, försiktighet och följsamhet. En organisation som lider av funktionell dumhet riktar in arbetet mot att leva upp till formella krav, så att allt ser bra ut på ytan. Kanske var det därför som myndigheten menar att man inte hade annat val än acceptera ett anbud som torde få de flesta att lyfta på ögonbrynen.
Det påminner inte så lite om skräckexemplen av funktionell dumhet från Sovjetunionen. Där satte regimen volymmål på hur mycket spik som fabrikerna måste tillverka. Fabrikerna började då att tillverka spikar som kunde väga flera ton. Spikarna var naturligtvis värdelösa, men man nådde de mål som kommunistpartiet satt.
Scandinavian Motorcenter har överklagat Transportstyrelsens beslut och förhoppningsvis stoppas beslutet i förvaltningsrätten. Svenska myndigheter kan inte riskera att hjälpa ryska spioner på traven genom att fatta så uppenbart farliga beslut. Ja, det vill säga inte en gång till.